27 sierpnia do bazy morskiej Changi na wschodzie Singapuru dotarł prototypowy, konwencjonalny okręt podwodny typu 218SG.
RSS Invincible jest pierwszym z czterech okrętów typu 218SG, jakie budowane są na zamówienie Republiki Singapuru, choć nie pierwszym, który został dostarczony odbiorcy. Tym był Impeccable, który do Changi dotarł nieco ponad rok temu, 8 lipca.
Podobnie jak poprzednik, także Invincible do Singapuru przeszedł nie o własnych siłach, a w niecce doku statku do przewozów ładunków wielkogabarytowych. Ponownie także zdecydowano się na skorzystanie z usług grupy Roll Dock, z tym, że o ile w lipcu 2023 zaangażowany został statek Rolldock Storm, tak obecnie grupa wydzieliła bliźniaczą jednostkę Rolldock Star. Operacja załadunku odbyła się w Kilonii rozpoczęła się 4 lipca, a za jej prawidłową realizację odpowiedzialna była lokalna firma SFK (Schlepp- und Fährgeselleschaft Kiel) oferująca zarówno usługi holownicze, jak i lokalny publiczny transport pasażerski ÖPNV (öffentlicher Personennahverkehr). Na czas transportu cenny ładunek zamaskowany został przez kontenery, które starannie umieszczono na stalowych pokrywach ładowni. Jedynie szczegółowa analiza zdjęć pozwala dojrzeć górną część kiosku pomiędzy kontenerami. Tak niezwykłe środki ostrożności są decyzją Ministerstwa Obrony Singapuru (MINDEF) i najprawdopodobniej staną się standardem w przypadku wszystkich okrętów podwodnych dla Singapuru. Rolldock Star opuścił Kilonię 18 lipca udając się w kierunku pobliskiego Kanału Kilońskiego.
Invincible jest prototypową jednostką zbudowaną dla Sił Morskich Singapuru (Angkatan Laut Republik Singapura) w należącej do koncernu thyssenkrupp Marine Systems stoczni w Kilonii. Stosowne zamówienie na pierwsze dwa okręty MINDEF złożone zostało w 2014 roku, a na kolejną parę w 2017 roku. W chwili podpisania obu tych umów jednostkowa wartość okrętu szacowana była na 450 mln USD, podczas gdy koszt całego programu zamknął się w kwocie 1,8 mld USD.
Okręty podwodne typu 218SG zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o operowaniu na tropikalnych wodach o niewielkiej głębokości i dużym ruchu morskim. Po wprowadzeniu całej czwórki zastąpią one w stosunku 1:1 obecnie eksploatowane okręty podwodne typów Challenger (dwie w służbie od 1999 roku) oraz Archer (dwie w służbie od 2011 roku). Okręty te odkupione zostały od Szwecji i wprowadzone do służby w Angkatan Laut Republik Singapura. Okręty typu Challenger to gruntownie zmodernizowane Sjöormeny (typ A14), które służbę w szwedzkiej Marinen rozpoczęły pod koniec lat 60. Na początku nowego millenium strona singapurska pozyskała cztery okręty tego typu. Spośród nich Challenger (eks-Sjöbjörnen) i Centurion (eks-Sjöormen) opuściły bandery 11 marca 2015 roku po ponad 47 i 48 latach aktywnej służby. Pozostałe dwa: Conqueror (eks-Sjölejonet) oraz Chieftain (eks-Sjöhunden) liczą sobie odpowiednio 55 i 54 lata. Dwa okręty typu Archer to z kolei pozyskane pod koniec pierwszej dekady tego wieku, podobnie jak poprzednicy także i zmodernizowane, jednostki typu Västergötland (A17) tj. Archer (eks-Hälsingland) i Swordsman (eks-Västergötland). Dwa pozostałe okręty tego typu zostały zmodernizowane w Szwecji dla potrzeb Svenska Marinen i znane jako typ Södermanland A17S (obecnie w służbie pozostaje tylko jedna jednostka tego typu). Podobnie jak poprzednio wspomniane jednostki nie są to nowe okręty Archer ma obecnie 35, a Swordsman 36 lat służby za sobą. Projekt nowych okrętów podwodnych dla Singapuru powstał w oparciu o cechy jednostek typu 212 i 214, a także niezrealizowanego 216. Nad jego szczegółami pracowali natomiast wspólnie specjaliści z singapurskiej agencji DSTA (Defence Science and Technology Agency), inżynierowie z tkMS oraz przedstawiciele odbiorcy, czyli Angkatan Laut Republik Singapura. Założeniem było pozyskanie jednostek charakteryzujących się wysokim poziomem automatyzacji, liczbą przenoszonych torped i poprawioną ergonomią.
Okręty podwodne typu 218SG legitymują się wypornością pełną 2200 ton w położeniu podwodnym (2000 ton na powierzchni) przy wymiarach 70x6,3 m. Okręty te wyposażone są w napęd niezależny od dostępu powietrza (AIP) oparty o ogniwa paliwowe. Prędkość maksymalna na powierzchni wynosi 10 węzłów i rośnie do powyżej 15 węzłów pod wodą. Dzięki AIP okręty mogą przebywać pod wodą nieprzerwanie (bez konieczności podnoszenia chrapów) przez okres od 28 do nawet 42 dni. Uzbrojenie składa się z ośmiu wyrzutni kal. 533,4 mm do torped ciężkich. Okręty otrzymają także opracowany wspólnie przez specjalistów z ST Engineering oraz Atlas Elektronik system dowodzenia, a także najnowszą wersję zintegrowanego systemu hydrolokacyjnego Atlas Elektronik ISUS 100. Załogę stanowi zaledwie 28 osób.
Invincible został zwodowany 18 lutego 2019 roku i pozostał w Kilonii w celu realizacji procesu szkolenia załóg dla całej czwórki. Kolejna para okrętów tego typu tj. Impeccable oraz Illustrious zwodowana została jednego dnia, 13 grudnia 2022 roku. A ostatni z kwartetu przyszły RSS Inimitable został zwodowany 22 kwietnia bieżącego roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu