Amerykańskie Dowództwo Systemów Morskich zwarło umowę na budowę kolejnego transportowego okrętu desantowego doku typu San Antonio Flight II.
Wartość stała umowy podpisanej z Huntington Ingalls Inc. z Pascagouli w stanie Missisipi wyniosła 1,295 mld USD i dotyczy ona projektu szczegółowego oraz budowy jednostki LPD 32. Będzie to 16. desantowiec typu San Antonio i jednocześnie trzeci nowej serii Flight II. Spodziewane zakończenie realizacji kontraktu ma nastąpić we wrześniu 2029 roku. Umowa jest kontynuacją zamówienia z czerwca ubiegłego roku.
Okręty typu San Antonio stanowią obecnie rdzeń morskich sił desantowych Stanów Zjednoczonych. Mają długość 208 m, wyporność pełną 25 300 ton i są wykorzystywane do transportu sił i środków powietrzno-lądowej grupy zadaniowej Marines (MAGTF ‒ Marine Air-Ground Task Force). Dok mieści dwa poduszkowce LCAC lub dużą barkę LCU. W garażu jest miejsce do 14 transporterów pływających AAV lub innych pojazdów kołowych i gąsienicowych. Z lądowiska mogą korzystać śmigłowce ciężkie CH-53E/K oraz samoloty pionowego startu i lądowania Boeing MV-22 Osprey oraz oczywiście mniejsze wiropłaty. Wraz z tym sprzętem, desantowce typu San Antonio zabierają jeszcze około 700 żołnierzy.
Korekty projektu Flight II w stosunku do pierwowzoru były podyktowane koniecznością redukcji kosztów jednostkowych nowych okrętów. Chodzi tu m.in. o zastąpienie obu kompozytowych masztów wieżowych, w tym dziobowego zintegrowanego, typowymi trójpodporowymi, zmniejszenie o połowę wielkości pomieszczeń medycznych i szpitala, uproszczenie zestawu elektroniki, w tym zdolności do działania w charakterze okrętów dowodzenia, zmniejszenie hangaru lotniczego, zamianę dwudzielnych wrót doku pojedynczymi, czy redukcję liczby przewożonych żołnierzy. Łącznie wprowadzono około 200 zmian.
W styczniu 2022 roku położono stępkę pierwszej jednostki Flight II ‒ przyszłego USS Harrisburg (LPD 30). Kolejny ‒ USS Pittsburgh (LPD 31) został zakontraktowany.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu