Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kolejny niszczyciel min nowej generacji zwodowany

Przyszły Tournai (M 941) chwilę po zwodowaniu holowany do nabrzeża wyposażeniowego. W tle prototypowy Oostende (M 940). Fot. Naval Group

2 lipca w należącej do spółki Kership stoczni w Concarneau we Francji odbyła się uroczystość wodowania niszczyciela min MCMPF (Mine Counter Measures Platform) Tournai (M 941) typu City dla sił morskich Belgii (MC, Marinecomponent).

W uroczystości tej wzięli udział m.in. minister obrony królestwa Belgii Pani Ludivine Dedonder (urodzona de facto w mieście Tournai) jak również obecny burmistrz tego belgijskiego miasta. M 941 trzecim zwodowanym okrętem tego typu a drugim jaki budowany jest na zamówienie Belgii. Jego budowa realizowana jest w ramach wspólnego belgijsko – holenderskiego programu rMCM (w Koninklijke Marine okręty tej klasy określane są jako typ Vlissingen). W 2019 roku realizację programu powierzono belgijskiemu konsorcjum Naval & Robotics (utworzonego z kolei przez Naval Group oraz Exail. Oryginalnym celem programu rMCM jest dostarczenie łącznie 12 niszczycieli min dla Belgii i Holandii.

Podczas międzynarodowego salonu morskiego Euronaval 2022 roku do Francja podpisała umowę przyłączając się tym samym do programu budowy nowoczesnych niszczycieli min. Tym samym w ramach francuskiego programu SLAMF (Système de lutte anti-mines futur) zakupionych zostanie sześć kolejnych okrętów typu City. Głównym wykonawcą rMCM jest francuski koncern Naval Group którego podwykonawcą jest spółka Kership (utworzona przez Naval Group i Piriou).

Położenie stępki dla przyszłego Tournai’a miało miejsce 29 marca 2023 roku a jego przekazanie odbiorcy zaplanowane jest na marzec 2026 roku. Budowa prototypowej jednostki, której nadano imię Oostende (M 940) rozpoczęta została w stoczni w Concarneau 30 listopada 2021 roku (https://zbiam.pl/stepka-pierwszego-belgijskiego-okretu-przeciwminowego-nowej-generacji) a wodowanie miało miejsce 29 marca 2023 roku (https://zbiam.pl/pierwszy-okret-przeciwminowy-belgijsko-holenderskiego-programu-rmcm-zwodowany/). M 940 ma wejść do służby w sierpniu 2025 roku. 31 stycznia bieżącego roku położono z kolei stępkę dla trzeciego okrętu dla MC, dla którego wybrano imię Brugge (M 942). Położenie stępki pierwszej jednostki dla Koninklijke Marine dla której wybrano imię Vlissingen (M 840) miało miejsce 14 czerwca 2022 roku w należącej do Naval Group stoczni w Lanester (https://zbiam.pl/pierwszy-holenderski-okret-przeciwminowy-nowej-generacji-w-budowie). Jego wodowanie odbyło się 19 października 2023 roku (https://zbiam.pl/pierwszy-holenderski-bazowiec-sil-przeciwminowych-na-wodzie).

Budowa kolejnych dwóch okrętów tej klasy dla Holandii realizowana jest dwuetapowo. Kadłuby powstają w należącej do koncernu Piriou stoczni w rumuńskim Giurgiu, podczas gdy za ostateczne wyposażenie, próby i zdanie jednostek odpowiada już należąca do Kership stocznia w Lorient. Aktualnie w Rumunii w różnych stadiach znajdują się kadłuby dwóch okrętów, przyszłego Scheveningen (M 841, położenie stępki 19 lipca 2023 roku) oraz IJmuiden (M 842, położenie stępki 11 czerwca 2024 roku).

Okręty przeciwminowe typu City legitymować się będą wypornością pełną 2800 ton przy wymiarach 82,60 x 17,0 x 3,8 m. Napęd spalinowo-elektryczny, z dwoma silnikami o mocy po 1800 kW, umożliwi osiągnięcie prędkości maksymalnej 15,3 w, a także zasięgu 3500 Mm przy 15 węzłach. Załoga liczyć będzie 63 osoby, a autonomiczność ustalono na 30 dni. Głównym wyposażeniem radiolokacyjnym będzie dostarczony przez koncern Terma, pracujący w paśmie I (8-10 GHz) radar Scanter 6000. Głównym orężem przeznaczonym zarówno do wykrywania min morskich jak do ich neutralizacji będą dwa bezzałogowe pojazdy nawodne USV (Unmanned Surface Vehicle) typu Exail Inspector 125. Te niewielkie kutry charakteryzują się wypornością 13,5 tony oraz rozmiarami 12,3 (11,9 na LW) x 4,2 (3,8 na LW) x 0,7 m. Zaprojektowane zostały jako nośniki dla mniejszych systemów bezzałogowych takich jak: autonomiczne pojazdy podwodne AUV (Autonomous Underwater Vehicle) typu A18-M (z sonarem Exail UMISAS 120), pojazdy do neutralizacji wykrytego zagrożenia K-Ster C oraz zdalnie sterowane pojazdy ROV (remotely operated vehicle) typu Seascan Mk2. Może on także wykorzystywać sonar holowany typu T-18M (wyposażone w przetworniki Exail UMISAS 240). Całość powyższego wyposażenia włącznie z USV opracowane zostało przez koncern ECA Group. Dodatkowo każdy z MCMPF będzie miał na pokładzie zestaw klasycznych trałów wzbudnikowych z pięcioma modułami magnetycznymi dostarczonymi przez gdyńską firmę OBR Centrum Techniki Morskiej S.A., oraz pojedynczym modułem akustycznym od fińskiej Patria Oy. Do obsługi USV wykorzystywane będą dwie wychylne bramownice wchodzące w skład systemu LARS (Launch and recovery system) opracowane przez koncern Belgium Naval & Robotics (BNR, https://zbiam.pl/system-wodowania-bezzalogowych-kutrow-przeciwminowych-pomyslnie-przetestowany). Ostatnim elementem wyposażenia będą dwa bezzałogowe aparaty latające UAV (Unmanned Aerial Vehicle) typu UMS Skeldar V-200. Przy maksymalnej masie startowej 245 kg mogą one przenosić dodatkowe wyposażenie o masie do 40 kg. Wyposażone w system optoelektroniczny oraz LiDAR (Light Detection and Ranging) wykorzystywane będą do wykrywania znajdujących się na powierzchni morza lub tuż pod jego taflą min morskich. Dzięki systemowi wymiany o dużym zasięgu (+100 km) będą one mogły operować przez ponad 6h w dużym oddaleniu od jednostek dając ich dowódcom niespotykane dotychczas możliwości. Uzbrojenie obronne okrętów składać się będzie natomiast z pojedynczego działka Bofors 40 mm w najnowszej odmianie Mk4 z amunicją programowalną typu PPP. Uzupełniać je będą dwa zdalnie sterowane systemy uzbrojenia FN Herstal deFNder kal. 12,7 mm oraz cztery karabiny maszynowe MAG kal. 7,62 mm. Okręty wykorzystywać będą broń nieśmiercionośną w postaci dwóch emiterów akustycznego typu LRAD.

Jak widać opisywane niszczyciele min będą pierwszymi okrętami tej klasy na świecie tak mocno wysyconymi bezzałogowymi i autonomicznymi pojazdami operującymi w każdym środowisku, z  unikalnymi kutrami typu Inspector 125 na czele. Koncepcja wykorzystania bezzałogowego środowiska na tak dużą skalę de facto zrewolucjonizuje walkę przeciwminową powodując że wszystkie dotychczas zbudowane niszczyciele min staną się przestarzałe. Okręty nowej generacji zastąpią w stosunku 1:1 eksploatowane od 1985 roku niszczyciele min typu Tripartite (w Belgii klasyfikowane jako typ Flower). Dzięki odpowiednio dużej kubaturze będą mogły także realizować zadania dowodzenia zespołem okrętów, które do 2021 roku wykonywała Godetia (A 960, w służbie od 2 czerwca 1966 do 26 czerwca 2021 roku).

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc