30 listopada w stoczni Piriou w bretońskim Concarneau we Francji położono stępkę BNS Oostende, pierwszego z 12 okrętów przeciwminowych nowej generacji, powstających dla sił morskich Królestwa Belgii i Królestwa Niderlandów w ramach programu rMCM. Każda z flot otrzyma ich po sześć.
Aby zapewnić okrętowi szczęśliwą służbę, szef obrony belgijskich sił zbrojnych adm. Michel Hofman wraz z holenderskim odpowiednikiem gen. Onno Eichelsheimem, przyspawali belgijską monetę 2 euro z 2021 roku do stępki jednostki (sekcji dennej). Dostawa BNS Ostende (M 940) planowana jest na koniec 2024 roku, kiedy to po raz pierwszy wejdzie on do portu w Zeebrugge. Oczekuje się, że wszystkie okręty dla obu flot będą gotowe do 2030 roku.
W trakcie uroczystości, w której wzięli udział dowódcy flot Belgii, Francji i Niderlandów, podano też po raz pierwszy do publicznej wiadomości nazwy okrętów. Jednostki belgijskie będą się nazywały: BNS Oostende, BNS Tournai, BNS Brugge, BNS Liège, BNS Antwerpen i BNS Rochefort, zaś holenderskie: Zr.Ms. Vlissingen, Zr.Ms. Scheveningen, Zr.Ms. IJmuiden, Zr.Ms. Harlingen, Zr.Ms. Delfzijl i Zr.Ms. Schiedam. We wszystkich przypadkach są to nazwy miast zarówno morskich, jak i istotnych historycznie.
MCM przyszłości
Program rMCM (replacement Mine Counter Measures, pol. wymiana systemu przeciwminowego) dotyczy modernizacji morskich sił przeciwminowych belgijskiego Marinecomponent i niderlandzkiej Koninklijke Marine, któremu na mocy bilateralnej umowy przewodzi Bruksela. W wyniku rozstrzygnięcia przetargu, 15 marca 2019 roku, konsorcjum celowe Belgium Naval & Robotics utworzone przez Naval Group i ECA Group zawarło kontrakt w Ministerstwem Obrony Belgii na 12 kompletów systemów MCM dla obu flot. Każdy składać się będzie z okrętu-matki (bazowca, określanego jako MCMPF od Mine Counter Measures Platform), transportującego kilkuwarstwowe systemy do poszukiwania, klasyfikacji, identyfikacji i niszczenia min wszelkiego rodzaju, słowem wszechstronny „zestaw narzędzi” (toolbox) MCM.
W skład toolboxu wejdą: autonomiczne pojazdy podwodne A18-M z sonarami UMISAS, wykorzystującymi interferometryczną aperturę syntetyczną (synthetic aperture sonars, InSAS), przeznaczone do wstępnego wykrywania min; zdalnie sterowane pojazdy do identyfikacji obiektów niebezpiecznych Seascan Mk 2 i ich neutralizacji K-Ster; trały wzbudnikowe (podsystem magnetyczny od OBR Centrum Techniki Morskiej S.A., zaś akustyczny od Patria Oy), kutry bezzałogowe Inspector 90, wiropłaty bezzałogowe UMS V200 Skeldar, skonteneryzowane stanowisko dowodzenia C2 z konsolami operatorskimi do planowania i kierowania misjami rMCM, systemy zarządzania walką minową UMISOFT (od ECA Group, powiązany z C2) i SMMD (od Naval Group, powiązany z okrętami), system wodowania i wybierania kutrów, system wodowania i wybierania bezzałogowców podwodnych oraz wyposażenie pomocnicze, obejmujące serwis, kontenery i pojemniki transportowe, części zamienne i narzędzia specjalistyczne.
Stocznia Chantiers Piriou, tworząca z Naval Group konsorcjum Kership, zbuduje z dostarczonych od podwykonawców sekcji i bloków 12 bazowców MCMPF. Jednym z podwykonawcą Piriou okazała się gdyńska stocznia CRIST S.A., która cięła i gięła arkusze blach stalowych do produkcji sekcji i bloków przyszłej BNS Oostende.
Kership odpowiada za produkcję dwunastu MCMPF, które powstaną w Concarneau, po czym wszystkie zostaną dostarczone gotowe do żeglugi i nawigacji. Spółka Naval Group, jako generalny projektant i główny wykonawca, jest odpowiedzialna za projekt bazowca, ogólną integrację, testowanie i uruchomienie systemu misji (system walki i system przeciwminowy). ECA Group, jako współwykonawca, odpowiada za dostawę i uruchomienie toolboxów MCM.
Częściowo dzięki temu kontraktowi, Belgium Naval & Robotics buduje dwa zakłady, jeden w Ostendzie, gdzie rozpocznie się produkcja nowej generacji dronów morskich, a drugi w Mouscron, gdzie będzie mieścić się centrum badawczo-rozwojowe. Naprawy i serwis bazowców będą prowadzone w Belgii, w ścisłej współpracy pomiędzy Marinecomponent a Naval Group Belgium, przy pomocy jej partnera przemysłowego Flanders Ship Repair w Zeebrugge.
Zamiast niszczycieli min
Bazowce MCMPF są przeznaczone do transportu toolboxu w rejon działań przeciwminowych i z założenia nie będą się po nim przemieszczały, jak czynią to niszczyciele min z kadłubami małomagnetycznymi. Przed wejściem w strefę niebezpieczną mają ostrzegać autonomiczne bezzałogowce podwodne, które zostaną wysłane na rozpoznanie akwenu. Mimo to, okręty wykonane z „czarnej” stali, otrzymają systemy demagnetyzacyjne i inne wyposażenie odpowiedzialne za minimalizację wartości pół fizycznych. Będą też zdolne wytrzymać nieodległe eksplozje podwodne. Ich wyporność wyniesie 2800 ton, zaś wymiary 82,6×17 m. Będą to więc największe okręty przeznaczone bezpośrednio do działań MCM. Prędkość wyniesie 15,3 węzła, zasięg ponad 3500 mil morskich, a załogę stanowić będzie 63 ludzi. Oprócz toolboxu zabiorą dwie hybrydowe łodzie motorowe o długości 7 m. Do wodowania kutrów Inspector posłużą bramownice ze specjalnymi kołyskami i dziobowym wysięgnikiem z linami prowadzącymi. Okręty będą też miały suwnicę podstropową o udźwigu 3 ton do przemieszczania bezzałogowców w ładowni, jak też żuraw na rufie o udźwigu 15 ton.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu