Należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej zakłady Rosomak S.A. poinformowały w swoich mediach społecznościowych o dotarciu do Siemianowic Śląskich kolejnej partii samochodów terenowych Kia Motors KLTV, które posłużą jako pojazdy bazowe, zamówionych przez Ministerstwo Obrony Narodowej na mocy umowy z 14 sierpnia 2023 r., lekkich pojazdów rozpoznawczych LPR 4×4 Legwan. Opiewa ona na 385 pojazdów, które mają zostać dostarczone w latach 2024-2030 (trwają starania by zrealizować ją wcześniej), i ma wartość ok. 1,2 mld PLN brutto.
1 sierpnia do siemianowickiej spółki dotarło 14 samochodów KLTV, które kilka dni wcześniej przypłynęły do Polski na pokładzie statku. Wkrótce rozpocznie się proces ich doposażania zgodnie ze specyfikacją zamawiającego, a więc otrzymają m.in.: adaptery do montażu uzbrojenia (7,62 mm ukm UKM-2000, 12,7 mm wkm WKM-B lub 40 mm granatnika automatycznego), wyrzutnie granatów dymnych, uchwyty na broń osobistą załogi, zestaw radiostacji (kilka wariantów, tylko UKF bądź UKF i KF), mocowania do przewożenia wyposażenia dodatkowego i malowanie kamuflażowe. Obecnie w Polsce jest już 17 samochodów KLTV. Trzy pierwsze przypłynęły do Polski w pierwszej połowie kwietnia. Po doposażeniu, dwa z nich biorą udział w testach weryfikujących zgodność charakterystyk trakcyjnych i odporność balistyczną z zadeklarowanymi przez dostawcę w celu uzyskania homologacji. Prowadzone są one od drugiej połowy czerwca w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku, a ich zakończenie planowane jest na sierpień. Trzeci pozostał w Rosomak S.A. i służy – wraz ze specjalnymi stendami czterech głównych zespołów układu napędowego i przeniesienia napędu pojazdu – do szkolenia pracowników siemianowickiej firmy w zakresie obsług i napraw pojazdów tego typu.
W tym roku Siłom Zbrojnym RP przekazanych zostanie 16 LPR 4×4 Legwan – to dwukrotny wzrost w stosunku do zapisów wspomnianej umowy, możliwy m.in. dzięki elastyczności południowokoreańskiego partnera i dobremu przygotowaniu Rosomak S.A. do realizacji tego programu, który docelowo przewiduje uruchomienie licencyjnej produkcji KLTV w Polsce. Łączne zapotrzebowanie na pojazdy tego typu w SZ RP oceniane było kilkanaście miesięcy temu na ok. 3000, dziś można ostrożnie szacować, że w związku z planowaną rozbudową Wojska Polskiego może być ono większe nawet o ponad 1000 pojazdów. Planowane są kolejne zamówienia odmian Legwana, m.in. do pododdziałów Wojsk Rakietowych i Artylerii.
Zainteresowanie nowym pojazdem Rosomak S.A. wyraża także Straż Graniczna i Policja. W czerwcu i lipcu KLTV były prezentowane, w tym w warunkach zbliżonych do operacyjnych, przedstawicielom tych i innych formacji bezpieczeństwa oraz ochrony porządku publicznego.
Andrzej Kiński na podstawie komunikatu Rosomak S.A.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
33 pojazdów na rok, oszałamiające tępo, jak tak pojdzie dalej to za jakieś 60 lat zamkniemy pierwsze dwa tysiące sztuk.
Czy polski kraj nie jest w stanie wyprodukować sam takich pojazdów,czy musi je kupować od korenaczyków, czy nie można zmodufikować w końcu tego gówna Honkera o ile dobrze pamiętam konstrukcja jeszcze z lat 60 XXw czy jak mu tam tylko cały czas pompować kasę dzięki zagranicznym kontraktom na zew.
Dojenie polskiego podatnika przybiera coraz głebsze formy...
i jeszcze ktoś pisze o tym artykuł
jakby to Polacy mieli puchnáć z dumy z tego powodu...
miazga