Firma General Atomics zawarła kontrakt z amerykańskim Departamentem Obrony w sprawie dostaw katapult EMALS i systemów hamowania samolotów AAG do przyszłych lotniskowców atomowych.
Umowa wartości 1,2 mld USD jest kolejnym etapem finansowania zakupu katapult elektromagnetycznych EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System) i systemu aerofiniszerów AAG (Advanced Arresting Gear) do lotniskowców USS Doris Miller (CVN 81) typu Gerald R. Ford dla US Navy i PA-Ng dla Marine nationale.
Aneks dodaje zakres produkcji, montażu, testowania i zarządzania sprzętem EMALS z wbudowanym oprogramowaniem do lotniskowca CVN 81. Ponadto modyfikacja ta przewiduje rozwiązanie kwestii związanych z uaktualnieniem oprogramowania EMALS i AAG, a także jednorazową ocenę techniczną i wdrażanie zmian w sprzęcie, oprogramowaniu, danych technicznych i produktach logistycznych poprzez proces zarządzania konfiguracją związany z systemami EMALS i AAG do lotniskowca CVN 81. Modyfikacja ta zapewnia również studium przypadku prac badawczo-rozwojowych wspierających potencjalne przyszłe zamówienia EMALS i AAG przez rząd Francji.
Paryż wybrał EMALS i AAG do swojego lotniskowca nowej generacji PA-Ng (Porte-Avions de Nouvelle génération). Umowę zawarto w ubiegłym roku. PA-Ng zastąpi jedyny francuski lotniskowiec Charles de Gaulle. O następcy Charlesa de Gaulle’a pisaliśmy obszernie w „Wojsku i Technice” 11/2022.
Na obecnym etapie nie są znane główne dane techniczne PA-Ng. Szacunki określają wyporność pełną na ok. 75 000 ton, długość całkowitą 310 m, długość na linii wodnej 305 m, szerokość maksymalną 85 m, szerokość na linii wodnej 39 m, zanurzenie konstrukcyjne 10,8 m, zaś powierzchnia pokładu lotniczego ma wynieść 17 000 m2. Dane te wskazują, że będzie to największy europejski okręt wojenny. Przewyższy lotniskowce brytyjskie i rosyjski, jak też chińskie - przynajmniej na razie. Tak więc będzie to lotniskowiec znacznie większy od De Gaulle’a, który wypiera 42 500 ton i mierzy 261,5 m.
Pokład lotniczy i hangar o powierzchni 5000 m2 pozwolą pomieścić i obsłużyć grupę lotniczą złożoną z ok. 30 samolotów wielozadaniowych, towarzyszących im bezzałogowych aparatów latających, dwóch samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia Grumman E-2D Advanced Hawkeye oraz śmigłowców. Oprócz hangaru do bazowania, do ich obsługi posłużą dwa podnośniki zlokalizowane na prawej burcie i katapulty elektromagnetyczne General Atomics EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System). Liczba katapult nie jest jeszcze ustalona. Będą dwie lub trzy. Wybór trzech oznacza poprawę parametrów operacyjnych lotniskowca przy jednoczesnych problemach z integracją (zapotrzebowanie energetyczne, przestrzeń instalacji) i kosztami zakupu i eksploatacji.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu