12 września w trakcie odbywającego się w Londynie salonu DSEI (Defence & Security Equipment International), brytyjska firma MARSS poinformowała o zakończeniu integracji systemu NiDAR C2 CUAS (Counter UAS) na pokładzie kanadyjskiego okrętu wsparcia logistycznego Asterix.
System NiDAR przeznaczony jest do wykrywania, śledzenia i unieszkodliwiania bezzałogowych systemów powietrznych UAS (Unmanned Aerial Systems).
Pierwsze dwa zadania realizowane są w pierwszej kolejności z wykorzystaniem systemów radiolokacyjnych (przy czym system ten dane pozyskiwać może zarówno z własnego systemu radiolokacyjnego, jak i dowolnej stacji pokładowej). Po wykryciu obiektu jego ostateczna identyfikacja i klasyfikacja dokonywana jest przez wykorzystanie systemu optoelektronicznego. Skuteczność tych działań w dużej mierze jest możliwa dzięki wykorzystaniu na szeroką skalę zaawansowanych algorytmów sztucznej inteligencji (AI) będących dziełem MARSS. Podstawowym zadaniem AI jest optymalne analizowanie danych pozyskiwanych z systemów radiolokacyjnych w celu odpowiednio szybkiego i bezbłędnego wykrycia dronów. Ich skuteczna powierzchnia odbicia radiolokacyjnego (SPO) jest na tyle mała, że bardzo łatwo może zostać pominięte przez operatora.
System zoptymalizowany został do wykrywania bezzałogowców klasy mikro oraz pierwszej i drugiej kategorii (o masach odpowiednio od 200 g do 150 kg). Oprogramowanie jest „uczone” jak skutecznie odróżniać drony od szumów tła, dużym ułatwieniem jest fakt, że NiDAR był przez ponad siedem lat aktywny w rejonie Bliskiego Wschodu, gdzie regularnie miał do czynienia z irańskimi dronami typu Shahed-136.
Unieszkodliwienie stanowiącego zagrożenie UAV realizowane jest poprzez kierunkowe zakłócanie łączności radiowej, a także nawigacji satelitarnej. Według przedstawicieli MARSS-a czas reakcji ich systemu, od chwili wykrycia i zidentyfikowania do porażenia drona nie przekracza 10 sekund. System umożliwia wykrywanie bezzałogowców w odległościach powyżej 25 km. Dużym plusem systemu NiDAR jest prosta w obsłudze oprogramowanie C2, dzięki czemu już po krótkim przeszkoleniu operatorzy mogą skutecznie realizować powierzone im zadania. Według producenta system ten jest w stanie jednocześnie śledzić nawet do 1000 obiektów powietrznych.
Okręt wsparcia logistycznego MV Asterix to największy okręt eksploatowany przez Royal Canadian Navy, a jednocześnie pierwsza NATO-wska jednostka, na pokładzie której zainstalowano system NiDAR. Proces instalacji systemu rozpoczął się już w lipcu bieżącego roku, kiedy to Asterix wszedł do suchego doku celem dokonania planowanego remontu. Pierwsze próby zainicjowano już na początku sierpnia. Ukompletowanie systemu NiDAR zainstalowanego na pokładzie kanadyjskiego okrętu składa się z dwóch zespołów anten systemu radiolokacyjnego, umieszczonych na skraju dachu sterówki (na obu burtach) oraz głowicy optoelektronicznej zainstalowanej na topie masztu głównego. Zgodnie z życzeniem strony kanadyjskiej, firma MARSS zintegrowała swój produkt z radarami nawigacyjnymi. Ze względu na to że na Asterixie nie ma specjalnego pomieszczenia pełniącego rolę Bojowego Centrum Informacyjnego (BCI), całość obsługi systemu CUAS realizowana będzie z konsol zainstalowanych na pomoście nawigacyjnym.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu