20 września Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z korporacją Raytheon w sprawie produkcji i dostawy do Kanady partii radarów AN/APG-79(V)4, które mają być wykorzystane do modernizacji części z eksploatowanych w tym kraju wielozadaniowych samolotów bojowych Boeing F/A-18A/B Hornet.
Wrześniowa umowa ma wartość 140,4 mln USD i obejmie produkcję oraz dostawę 36 radarów wraz z usługą integracji na wybranych samolotach F/A-18A/B Hornet (znanych w Kanadzie pod oznaczeniem C/F-18A/B). W momencie podpisania uruchomiono pełne finansowanie, a pośrednictwo Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych wynika z zastosowania procedury FMS. Prace mają zostać zrealizowane do marca 2024 roku – Kanada jest pierwszym eksportowym klientem na stacje radiolokacyjne AN/APG-79(V)4, które mogą być montowane na samolotach rodziny F/A-18 Hornet wczesnych generacji (A/B oraz C/D).
Kanada planowała modernizację części samolotów C/F-18A Hornet od kilku lat. W czerwcu 2020 roku amerykański Departament Stanu autoryzował możliwość sprzedaży pakietów modernizacyjnych, które maksymalnie mogą kosztować do 862 mln USD. W ich ramach Kanada była zainteresowana zakupem m.in. 38 radarów AN/APG-79(V)4, systemu Auto GCAS, radiostacji pokładowych różnych typów, 30 zestawów celów pozornych ITALD. Dodatkowo Ottawa była zainteresowana integracją z samolotami zasobników szybujących AGM-154C JSOW. Spośród powyższego pakietu, do realizacji, na razie wprowadzono zakup nowych radarów.
Pierwsza seryjna stacja radiolokacyjna została dostarczona Departamentowi Obrony Stanów Zjednoczonych w kwietniu bieżącego roku. Producent, do końca 2022 roku, ma dostarczyć pierwszą transzę 25 radarów, które mają zostać zamontowane na samolotach Boeing F/A-18C/D Hornet należących do Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych. AN/APG-79(V)4 został zaprojektowany do przestrzeni nosowej części samolotów F/A-18 Hornet – wykorzystuje rozwiązania innych wersji tej stacji radiolokacyjnej AN/APG-79. Wykorzystuje antenę AESA i pozwala na rozszerzenie możliwości operacyjnych oraz świadomości sytuacyjnej załóg. Jak wskazuje producent, jest to pierwsza amerykański radar lotniczy wykorzystujący technologię GaN w modułach transmisyjno-odbiorczych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu