8 marca w kanadyjskiej bazie lotniczej Cold Lake w prowincji Alberta odbyła się uroczystość zakończenia działań operacyjnych przez 419. Eskadrę Szkolno-Treningową. Powyższe wydarzenie oznacza wycofanie z linii odrzutowych samolotów szkolenia zaawansowanego BAE Systems CT-155 Hawk (Mk 115).
Powyższe maszyny pełniły ważne zadania przez okres 24 lat. Stanowiły element programu szkolenia pilotów wielozadaniowych samolotów bojowych CF-18A/B Hornet. W trakcie eksploatacji utracono cztery egzemplarze – za każdym razem bez ofiar wśród załóg. Co ciekawe, część maszyn będzie wykorzystywana nadal w innej roli – trafią do centrum szkolenia personelu obsługi naziemnej w Borden w prowincji Ontario, gdzie będą służyć jako pomoce dydaktyczne.
Decyzja o wycofaniu z linii CT-155 Hawk jest także wynikiem modernizacji sprzętowej lotnictwa kanadyjskiego. Następcami dla CF-18A/B Hornet będą Lockheed Martin F-35A Lightning II. W celu zapoczątkowania programu szkolenia przyszłych pilotów nowej generacji maszyn Kanadyjczycy będą wysyłać personel do międzynarodowych ośrodków szkolenia. Pierwszym z nich jest Euro-NATO Joint Jet Pilot Training w bazie lotniczej Sheppard w stanie Teksas, a także europejskich centrów w Finlandii oraz we Włoszech (IFTS). Już obecnie w powyższych znajdują się kanadyjscy piloci, którzy w 2025 roku mają uzyskać uprawnienia instruktorów.
Okres przejściowy, obejmujący powyższe centra, ma zostać wykorzystany na wybór dostawcy nowego systemu szkolenia pilotów w Kanadzie. Wśród potencjalnych oferentów wymienia się producentów samolotów szkolenia zaawansowanego nowej generacji. Stosowne decyzje powinny zapaść w najbliższych latach, gdyż zgodnie z harmonogramem wznowienie narodowego programu szkolenia pilotów zaplanowano na początek lat 30. XXI wieku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu