21 lutego Departament Obrony Australii poinformował o podpisaniu umowy z BAE Systems Australia w sprawie kontynuowania eksploatacji odrzutowych samolotów szkolenia zaawansowanego Hawk Mk 127 należących do Royal Australian Air Force.
Umowa o wartości 1,5 mld USD ma obowiązywać przez okres dziesięciu lat. W tym czasie BAE Systems Australia ma zrealizować usługi wsparcia eksploatacji oraz modernizacji samolotów, które mają służyć do 2032 roku. W ramach modyfikacji konstrukcji mowa o wymianie jednostek napędowych na Rolls-Royce Mk 951 Adour, a także zmianie aranżacji kabiny pilotów – ma to umożliwić polepszenie jakości szkolenia przyszłych pilotów wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35A Lightning II, Boeing F/A-18F Super Hornet oraz maszyn przełamania obrony powietrznej Boeing E/A-18G Growler. Część prac związanych z projektem modernizacji jest już prowadzona według zakładanego harmonogramu.
BAE Systems Hawk Mk 127 zostały zamówione przez Departament Obrony Australii w 1997 roku w liczbie 33 egzemplarzy. Dostawy rozpoczęły się w 1999 roku, a w latach 2016-2018 przeszły pierwszą modyfikację wyposażenia pokładowego, które umożliwiało szkolenie przyszłych pilotów F-35A Lightning II. W ostatnich latach, pomimo wsparcia producenta, pojawiły się problemy w eksploatacji maszyn – usterki silników Adour 871 oraz pęknięcia zmęczeniowe struktury skrzydeł - co spowodowało w 2019 roku uziemienie floty. W przypadku wyposażenia awionicznego wskazywano na brak systemu wymiany informacji, który uniemożliwiał komunikację z samolotami bojowymi bądź maszynami wczesnego ostrzegania i dowodzenia.
Między innymi problemy i braki Hawków Mk 127 spowodowały uruchomienie programu AIR 6002, którego celem jest zakup nowych samolotów szkolenia zaawansowanego. Wśród potencjalnych następców wymienia się Boeing T-7A Red Hawk, Leonardo M-346 Master, KAI T-50 Golden Eagle.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu