Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Globalne zainteresowanie modernizacją i zakupami samolotów rodziny F-15 Eagle

Fot. USAF

12 listopada, w przededniu Międzynarodowego Salonu Lotniczego w Dubaju, przedstawiciele koncernu Boeing upublicznili kilka informacji dotyczących zarówno kwestii produkcji samolotów F-15EX Eagle II oraz potencjalnego rynku obejmującego modernizację starszych maszyn rodziny F-15.

Jak podkreślili przedstawiciele producenta, Boeing oraz Departament Obrony Stanów Zjednoczonych zakończyli negocjacje w sprawie zamówienia 48 kolejnych F-15EX Eagle II, które mają zostać zakontraktowane w ramach trzech kolejnych serii produkcyjnych (dwie po dwanaście sztuk, a kolejna 24). Pozwoli to na zwiększenie liczby zamówionych maszyn do 56 sztuk. Obecnie w linii są dwa pierwsze (dostarczone w 2021 roku), a w ciągu najbliższych tygodni Departament Obrony ma zacząć odpierać pozostałych sześć.

Jednym z celów Boeinga w Dubaju jest promocja konstrukcji na rynkach eksportowych. W tym przypadku rynek bliskowschodni jest bardzo ważny. Wśród potencjalnych klientów w regionie wymienia się przede wszystkim Izrael, który (nieoficjalnie) przesłał zapytanie w sprawie możliwości zakupu przynajmniej 25 egzemplarzy oraz gruntownej modernizacji 25 F-15I Ra’am. Nie można wykluczyć, że Izrael będzie kontynuować zakupy – do zastąpienia są także stare F-15A/B oraz F-15C/D Eagle. Kwestia zastąpienia obu klasycznych generacji może być także opcją w Arabii Saudyjskiej, która potrzebuje następców dla około 80 F-15C/D Eagle (średnia wieku 41 lat).

Poza obszarem Bliskiego Wschodu Boeing nadal liczy na Indonezję, której władze podpisały już list intencyjny w sprawie zakupu 24 F-15EX Eagle II. Nadal jednak problemy budżetowe powodują, że nie doszło do podpisania międzyrządowej umowy LOA.

Obok produkcji nowych samolotów Boeing promuje pakiety modernizacyjne dla już używanych samolotów. Obecnie Japonia realizuje program gruntownej modernizacji części floty F-15J Eagle, a wkrótce Republika Korei rozpocznie prace przy swoich 59 F-15K Slam Eagle. Nie można wykluczyć, że tą drogą pójdzie wkrótce Singapur (40 F-15SG). W ramach opcji wymienia się m.in. możliwość zastosowania nowych stacji radiolokacyjnych, komputerów misji, systemów walki elektronicznej czy też nowej konfiguracji kabin pilotów (w tym wielkoformatowych monitorów ciekłokrystalicznych).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc