22 czerwca br. w hotelu Novotel Warszawa Airport odbyło się zorganizowane przez Zarząd Targów Warszawskich S.A. – pod patronatem honorowym Ministerstwa Infrastruktury, Biura Bezpieczeństwa Narodowego i Przewodniczącego Sejmowej Komisji Obrony Narodowej Michała Jacha – VI Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa. Jak można było przypuszczać, głównym tematem – zarówno podczas oficjalnych wystąpień, jak i rozmów w kuluarach – był program Miecznik, zakładający pozyskanie trzech fregat dla Marynarki Wojennej RP. Zespół Badań i Analiz Militarnych kolejny raz objął Forum patronatem medialnym.
Nie brakowało jednak również innych tematów. Dyskusje dotyczyły m.in. stanu technicznego okrętów (nawodnych i podwodnych) służących w polskiej marynarce, miejsca samej MW RP w systemie bezpieczeństwa państwa, kondycji krajowego przemysłu stoczniowego i możliwości, jakie przed polskim przemysłem i marynarką mogą otworzyć się dzięki współpracy z zagranicznymi firmami stoczniowymi i zbrojeniowymi.
Dyskusje, które odbyły się podczas Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa, zostały podzielone na dwie sesje tematyczne, poprzedzone okolicznościowymi przemówieniami wstępnymi i dialogiem teoretycznym dotyczącym znaczenia Morza Bałtyckiego i Marynarki Wojennej RP dla bezpieczeństwa (nie tylko militarnego, ale także energetycznego czy ekonomicznego) Polski w czasie pokoju, kryzysu i wojny.
Zdecydowanie największą uwagę uczestników tegorocznego Forum przykuła sesja pierwsza pt. „Program modernizacji Marynarki Wojennej RP. Zdolności docelowe i pomostowe”. Wzięli w niej udział: prof. dr hab. Hubert Królikowski, Andrzej Wojtkiewicz (Dyrektor Handlowy, PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.), kontradmirał Piotr Nieć (Szef Zarządu Uzbrojenia w Inspektoracie Marynarki Wojennej Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych), generał dywizji Dariusz Łukowski (Dyrektor Departamentu Zwierzchnictwa nad Siłami Zbrojnymi w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego), komandor Andrea Quondamatteo (Sztab Generalny Marynarki Wojennej Republiki Włoch), Grzegorz Wyszyński (Dyrektor Programów Śmigłowcowych, Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik S.A.), Dariusz Jaguszewski (Członek Zarządu, Remontowa Shipbuilding S.A.).
Interesującą prezentację przedstawił Andrzej Wojtkiewicz z PGZ Stoczni Wojennej. Wystąpienie dotyczyło stopnia gotowości i wyzwań modernizacyjnych, które stoją przed spółką z gdyńskiego Oksywia w związku z wiodącą rolą w realizacji programu Miecznik. Udział w projektowaniu i budowie okrętów będzie też dużym wyzwaniem dla Remontowej Shipbuilding S.A. z Gdańska (która wkrótce ma dołączyć do konsorcjum PGZ-Miecznik), o czym mówił członek zarządu firmy.
Jak już powyżej wspomniano, największe zainteresowanie budził program pozyskania trzech fregat dla Marynarki Wojennej RP w ramach programu Miecznik. Na ten temat jednak uczestnicy forum nie usłyszeli żadnych nowych informacji. Ze sporym zdziwieniem spotkał się fakt, że wśród prelegentów nie znalazł się żaden reprezentant Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. (która przecież jest liderem konsorcjum PGZ-Miecznik, zawiązanego w celu budowy fregat dla MW RP) i Ministerstwa Obrony Narodowej (szef resortu obrony Mariusz Błaszczak w wypowiedziach medialnych podkreślał, że będzie osobiście nadzorował program Miecznik).
Pod względem marketingowym swoje zainteresowanie rynkiem polskim podczas VI Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa zdecydowanie najsilniej zaakcentowali Włosi. Mocno promowana była fregata wielozadaniowa typu FREMM (dotyczyły jej dwie prezentacje, przedstawione przez ww. oficera włoskiej marynarki wojennej oraz kontradmirała rezerwy Marca Parapetto, reprezentującego holding stoczniowy Fincantieri). Ponadto dwie inne prezentacje dotyczyły oferty Leonardo Electronics Division dla MW RP oraz morskich śmigłowców oferowanych przez włoski koncern.
Sesja druga dotyczyła bezpieczeństwa morskiej infrastruktury krytycznej (portów, obiektów energetycznych) i szlaków żeglugowych oraz roli Marynarki Wojennej RP, a także innych służb i instytucji w jego zapewnianiu.
Głównym partnerem przemysłowym VI Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa tradycyjnie już była Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. Wśród sponsorów znalazły się także firmy Leonardo, WSK PZL-Świdnik i Saab. Podczas forum obecni byli jednak przedstawiciele również innych firm zainteresowanych modernizacją techniczną Marynarki Wojennej RP, m.in. Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej, thyssenkrupp Marine Systems, Israel Aerospace Industries czy Thales.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu