Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Eurosatory 2024 - koncepcyjny transporter FAMOUS od fińskiej Patrii

Transporter Patria FAMOUS na Eurosatory’ 24. Fot. x.com/DA_FRA_helsinki (@DA_FRA_helsinki)

Na Eurosatory 2024 fińska spółka Patria wystawiła swój gąsienicowy pojazd FAMOUS, skonstruowany w ramach konsorcjum kierowanego przez Patrię. Pokazany pojazd Patria nazywa pojazdem koncepcyjnym (czyli poniżej poziomu prototypu), co jest najlepszą wskazówką odnośnie dojrzałości konstrukcyjnej wozu.

Pojazd jest zaliczany do kategorii ATV (all-terrain vehicle), czyli tzw. wszędołaz. W tym przypadku chodzi o lekko opancerzony gąsienicowy pojazd, zdolny do sprawnego poruszania się w głębokim śniegu czy też terenie podmokłym, bagnistym (tajga lub tundra zimą i latem). Jak to ujmuje sama Patria, pojazd o „obezwładniającej mobilności”. Pod tym względem wóz Patria FAMOUS przypomina przerośnięty transporter MT-LB na szerokich gąsienicach, zmniejszających nacisk jednostkowy. Taki pojazd jest też amfibijny – napęd w wodzie zapewnia przewijanie gąsienic. Oczywiście FAMOUS prezentuje jakość konstrukcji innej generacji niż MT-LB sprzed półwiecza. Zaopatrzony jest w przednią szeroka szybę ze szkła pancernego – niedzieloną – unijny wymóg, aby dopuścić pojazd do ruchu drogowego. Otrzymał też modne na zachodzie jednolite kompozytowe gąsienice. Ma boczne drzwi do przedziału kierowania, a uzbrojeniem jest zdalnie sterowane stanowisko serii Protector RS6 norweskiego Kongsberga.

Nowy pojazd ma być przełomową konstrukcją nie ze względu na zdolności pokonywania terenu, ale zastosowane rozwiązania z zakresu pokładowych systemów elektronicznych, spełniających m.in. normę STANAG 4754 NATO Generic Vehicle Architecture. Dzięki temu bardzo łatwa ma być integracja różnej wojskowej elektroniki – systemów łączności, obserwacyjno-celowniczych, dowodzenia (C4I) itd. Pod tym względem ma to być… „game-changer”. Podobnie, jak pod względem napędu (hybrydowy), zapewniającego dość zasilania do jazdy i do działania całej pokładowej elektroniki.

Pokazany pojazd koncepcyjny to wynik dwóch kolejnych programów – FAMOUS (Future highly mobile Augmented arMOUred System) sfinansowanego przez unijny mechanizm European Defence Industrial Development Programme (EDIDP) i FAMOUS2 finansowanego przez tzw. unijny fundusz obronny European Defence Fund (EDF). FAMOUS2 rozpoczęto w 2021 r., z przyjętym czasem trwania 48 miesięcy i szacunkowym budżetem ok. 122,5 mln EUR, z czego EDF wyłożył ok. 95 mln. W przypadku pokazanego przez Patrię gąsienicowego transportera, konsorcjum FAMOUS2 tworzą następujące spółki: Patria Land Oy (koordynator, Finlandia), Arquus (Francja), AVL List GmbH (Austria), Diehl Defence GmbH & Co KG (RFN), Escribano Mechanical & Engineering S.L (Hiszpania), FY-Composites Oy (Finlandia), Indra Sistemas Sociedad Anónima (Hiszpania), ISD LYSEIS OLOKRIROMENON SYSTIMATONANONYMOS ETAIREIA (Integrated Systems Development SA; Grecja), John Cockerill Defense S.A. (Belgia), Kongsberg Defence & Aerospace AS (Norwegia), LATVIJAS MOBILAIS TELEFONS SIA (Łotwa), Millog Oy (Finlandia), Nexter Systems SA (Francja), Piedrafita Systems S.L. (Hiszpania), Savox Communications Oy Ab (Finlandia), Spinverse Oy (Finlandia), Steyr Motors Betriebs GmbH (Austria) i Tencate Advanced Armour Danmark A/S (Dania).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc