Podczas zakończonego 21 czerwca paryskiego salonu Eurosatory 2024 singapurska firma ST Engineering poinformowała o gotowości do uruchomienia produkcji najnowszej wersji kołowego transportera opancerzonego Terrex, także w odmianie z napędem hybrydowym.
Rozwój nowej wersji Terrexa, oznaczonej s5, rozpoczął się w 2022 r. Jednak już wcześniej, bo w 2020 r., rozpoczęto prace nad układem napędowym, co jest o tyle istotne, że pojazd wyposażono w opcjonalny napęd hybrydowy HED (Hybrid Electric Drive). Samo oznaczenie pojazdu ma nawiązywać do pięciu wyrazów anglojęzycznych zaczynających się na literę „s”, podkreślających walory konstrukcji: smartness (spryt), superiority (przewaga), sustainability (podtrzymanie zdolności), survivability (przeżywalność) i serviceability (podatność eksploatacyjna). Dopuszczalna masa całkowita pojazdu w nowej wersji to 35 ton, przy czym masa własna wynosi 22 tony. W odmianie transportera opancerzonego pojazd ma dwuosobową załogę i zabiera 10 żołnierzy desantu. Napęd zapewnia silnik wysokoprężny Caterpillar o mocy 523 kW/711 KM, sprzężony w powerpack z automatyczną skrzynią przekładniową firmy Allison. Prędkość maksymalna sięga na drodze utwardzonej nawet 120 km/h. Opcjonalnie można zastosować dodatkowy napęd elektryczny, zapewniający zasięg jazdy w tzw. trybie cichym na dystansie do 50 km. Jedną z wersji uzbrojenia jest wieża ST Engineering Adder, uzbrojona w 30 mm armatę napędową Northrop Grumman MK44S i sprzężony z nią 7,62 mm karabin maszynowy.
Starsze wersje były oferowane kilku armiom, m.in. australijskiej. Dotychczas Terrex znalazł tylko dwóch użytkowników, poza Singapurem 19 pojazdów ‒ pod oznaczeniem Sentinel II (w wersjach 6×6 i 8×8) ‒ kupiła go Ghana. Ponadto turecka firma Otokar włączyła go do swojej oferty pod nazwą Yavuz.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu