Francuskie Ministerstwo Sił Zbrojnych podało podczas salonu Eurosatory 2022 więcej informacji dotyczących głębokiej modernizacji śmigłowców szturmowych Airbus Tiger do przyszłej wersji Mk3. Jedną z największych nowości będzie nowa stacja optoelektroniczna Safran Euroflir 510.
Safran Euroflir 510 zastąpi obecny system optoelektroniczny Safran Strix, w który są wyposażone francuskie i hiszpańskie śmigłowce Tigre HAD i australijskie Tiger ARH. Dlatego przejściowo Euroflir 510 określano jako Strix-NG (nowej generacji). Tiger Mk3 (określany we Francji jako Tigre standard 3) będzie śmigłowcem dostosowanym do bycia elementem systemu SCORPION, zatem otrzyma sieciocentryczny system SICS (wymianie ulegnie najpewniej cały system radionawigacyjny). Jednak największą nowością ma być nowa stacja Euroflir 510. W marcu br. spółka Safran Electronics & Defense zawarła z OCCAR (Organisation for Joint Armament Cooperation) kontrakt na dostawe 85 stacji Euroflir 510 do francuskich i hiszpańskich śmigłowców Tigre.
Safran reklamuje stację Euroflir 510 jako jeden z modeli nowej generacji, plasujący się pomiędzy mniejszym i lżejszym modelem Euroflir 410 (do śmigłowców H160M Guépard i NH90 w wersji dla sił specjalnych), a cięższym i większym Euroflir 610 (przyszły zasadniczy sensor BSP MALE RPAS/Eurodrone). Euroflir 510 ma być powiększoną o 50% wersją rozwojową modelu Euroflir 410. Anonsowane możliwości techniczne Euroflira 510 mówią o zapewnieniu rozpoznania obrazowego adekwatnego do możliwości nowych kierowanych pocisków rakietowych (zasadniczo ppanc., ale po części wielozadaniowych) dotąd znanych jako MHT (Missile haut de trame), a teraz przemianowanych przez MBDA na Akeron LP. Zatem Euroflir 510 ma umożliwiać wykrycie (i najwyraźniej rozpoznanie) celu z 15 km. Optoelektronika stacji Euroflir 510 składa się z 12 obiektywów (zoom optyczny ma zapewniać dzienny i termowizyjny obraz Full HD). Euroflir 510 integruje cyfrowy kolorowy kanał dzienny, kanał bliskiej podczerwieni (NIR – near infrared), kanały termowizyjne zakresu bliskiej (SWIR), średniej (MWIR) i dalekiej podczerwieni (LWIR), które mają służyć albo do wykrywania celów i celowania, albo do pilotowania śmigłowca w trudnych warunkach. Poza tym Euroflir 510 ma kanały laserowe – dalmierz, wskaźnik celu, podświetlacz celu do naprowadzania uzbrojenia kierowanego laserowego i w końcu emiter światła zwiększającego zasięg obserwacji systemów noktowizyjnych. Euroflir 510 ma mieć także układ śledzenia/rozpoznawania (sojuszniczej) plamki laserowej. Euroflir 510 ma mieć też własny wbudowany układ nawigacji bezwładnościowej dla zwiększenia dokładności optoelektroniki.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu