Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Eurosatory 2022: premiera moździerza Sherpa A2M

Kolejna premiera Eurosatory 2022 – moździerz samobieżny Sherpa A2M. Fot. Arquus

Na Eurosatory 2022 spółki Arquus i Thales z Francji oraz NTGS z Hiszpanii zaprezentowały premierowo lekki 120 mm moździerz samobieżny Sherpa A2M, który jest połączeniem francuskiego nośnika i hiszpańskiego systemu moździerzowego.

Zaprezentowany na Eurosatory 2022 system Sherpa A2M (Advanced Mobile Mortar). Składa się ze znanego terenowego pojazdu Sherpa Light w układzie 4×4 produkowanego przez spółkę Arquus oraz hiszpańskiego systemu moździerzowego Alakran, przy okazji tej paryskiej premiery określonego jako Deployable Mortar System (inne nazwy w obiegu to Mobile Mortar System czy Light Mortar Carrier w zależności od kalibru). Natomiast Thales dostarcza lufę moździerzową o bruzdowanym przewodzie lufy w miejsce oryginalnej hiszpańskiej gładkolufowej. Lufa jest kompatybilna z amunicją, której używają francuskie moździerze tego kalibru, czyli RT F1 (Mortier de 120mm Rayé Tracté Modèle F1) i 2R2M. Zatem Sherpa A2M to oferta w pierwszej kolejności do licznej grupy użytkowników francuskich bruzdowanych moździerzy. Sherpa A2M zabiera także zapas 40 pocisków moździerzowych 120 mm (zapas może być zwiększony kosztem objętości kabiny). Zasięg strzału wynosi 8,2 km lub 13 km pociskiem z dodatkowym napędem rakietowym. Zestaw amunicji obejmuje także pocisk korygowany laserowo. Pozostałe dane taktyczno-techniczne jak w oryginalnym Alakranie.

System moździerzowy Alakran skonstruowała hiszpańska spółka NTGS (New Technologies Global Systems). Alakran jest też promowany przez spółkę Ventura Defense. Alakran jest reklamowany jako pierwszy moździerz z automatycznym systemem celowania, którego nośnik nie wymaga systemu kompensacji odrzutu przy strzale. Uzyskano to poprzez wysuwanie moździerza poza pojazd i oparcie płyty oporowej o ziemię. Dlatego przy strzale ani podwozie, ani nadwozie pojazdu-nosiciela nie przenosi obciążeń powstających przy strzelaniu, a związanych z siła odrzutu moździerza. Alakran jest dostępny w wersji z moździerzem kal. 120 i 81 mm. Nośność pojazdu musi wynosić tonę w wersji 120 mm. NTGS ma też w ofercie własne samodzielne (ciągnione, przewoźne) moździerze kal. 60, 81 i 120 mm. W przypadku luf moździerzy kal. 81 i 120 przy ich projektowaniu od razu uwzględniono zastosowanie ich w systemie Alakran. System rozstawiania moździerza do pozycji bojowej jest elektryczno-pneumatyczny. Przejście z pozycji marszowej do ogniowej lub vice versa zajmuje 30 s (35 s do otwarcia ognia i 25 s do odjazdu po ostatnim strzale). NTGS dostarcza też cyfrowy system kierowania ogniem. Wycelowanie moździerza zajmuje 8 s. Prócz moździerza pojazd-nośnik zabiera 52 pociski moździerzowe 120 mm. Alakran może wystrzelić 12 razy w ciągu pierwszej minuty. Szybkostrzelność długotrwała to cztery strzały na minutę. Zasięg strzału wynosi 8,2 km.

Hiszpańskie Wojska Lądowe prowadziły w latach 2018–2019 badania poligonowe Alakrana w wersji 120 mm z pojazdem terenowym VAMTAC jako nośnikiem, zakończone pozytywnie. Alakran cieszy się rynkowym popytem. Pierwszym nabywcą była Arabia Saudyjska. Kupiła go także Ukraina, gdzie oznaczono go jako Bars-8MMK (ukraiński nośnik Bars-8 w układzie 4×4).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc