Podczas odbywających się w Paryżu międzynarodowych targów morskich Euronaval 2024 włoski koncern Fincantieri po raz pierwszy zaprezentował model fregaty rakietowej typu FREMM EVO (Evolution) przeznaczonej dla włoskiej floty (Marina Militare).
Kontrakt o wartości ok. 1,5 mld EUR na budowę dwóch zmodyfikowanych fregat typu FREMM został podpisany 31 lipca br. w Rzymie. Umowa ta została zawarta pomiędzy europejską Organizacją Współpracy i Kooperacji w Dziedzinie Uzbrojenia (OCCAR – Organisation Conjointe de Cooperation sur l’Armement), która reprezentowała włoski rząd, a spółką joint venture Orizzonte Sistemi Navali (OSN), w której swoje udziały mają włoskie koncerny zbrojeniowe Fincantieri i Leonardo. Do Fincantieri odpowiadającej za budowę jednostek trafić ma ok. 690 mln EUR a do Leonardo, który dostarczy wyposażenie elektroniczne i częściowo uzbrojenie wpłynie kwota ok. 415 mln EUR.
Obie fregaty zostaną zbudowane w należących do Fincantieri stoczniach w Riva Trigoso i Muggiano działających jako Integrated Naval Shipyard, w których zbudowane zostały wszystkie włoskie jednostki tego typu. Pierwszy FREMM EVO ma zostać przekazana w czerwcu 2029 r., a drugi rok później. Należy w związku z tym spodziewać, że położenie stępki pod budowę nowej fregaty odbędzie się w pierwszej połowie 2025 r.
Najnowsze włoskie FREMM-y powstaną w ramach wieloletniego programu „Projektowanie, rozwój i zakup 2 jednostek morskich typu fregata FREMM nowej generacji (EVO)”. Jego koszt oszacowano na 2 mld EUR z czego do 2025 r. ma być wydatkowanych 60 mln przeznaczonych na badania wykonalności i ograniczenia ryzyka. Pozostałe 1,940 mld EUR ma zostać rozdysponowane po podpisaniu umów z wykonawcami. Cały program, wliczając w to wsparcie eksploatacji ma zakończyć się do 2040.
Okręty typu FREMM EVO stanowią kolejny etap rozwoju włoskich fregat typu FREMM, w którym wykorzystane zostaną najnowsze rozwiązania techniczne mające na celu poprawę ich zdolności operacyjnych. Jednostki te otrzymają zmodernizowane systemy zarządzania walką, urządzenia obserwacji technicznej, walki elektronicznej oraz łączności, a także zmodyfikowane uzbrojenie artyleryjskie i rakietowe.
Głównym elementem wyróżniającym FREMM EVO od dotychczasowych jednostek tego typu jest modyfikacja nadbudówki. Zaprojektowana została ona z wykorzystaniem rozwiązań stworzonych dla wielozadaniowych patrolowców pełnomorskich (w rzeczywistości fregat) typu PPA oraz wielozadaniowego okrętu desantowego Trieste. Będzie ona składać się z dwóch osobnych części, tak aby lepiej rozłożyć ciężar nowego systemu radarowego w postaci dwuzakresowego wielozadaniowego radaru Leonardo Kronos Dual Band. Łącznie okręty te posiadać będą osiem anten ścianowych, z których cztery pracują w paśmie C (Kronos Quad 3000), a cztery kolejne w paśmie X (Kronos StarFire 3000).
Ten nowoczesny system radarowy wykorzystujący anteny z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) ma umożliwić FREMM EVO jednoczesne prowadzenie detekcji, śledzenie wykrytych celów, naprowadzanie własnych rakiet, kierowanie ogniem a nawet przeciwdziałanie elektroniczne we wszystkich kierunkach. Dzięki temu jednostki te będą zdolne do zwalczania wszelkich zagrożeń powietrznych, w tym pocisków przeciwokrętowych i manewrujących a także rakiet balistycznych.
Pozostałe wyposażanie elektroniczne oraz uzbrojenie ma odpowiadać zastosowanemu na włoskich okrętach typu FREMM w wersji zwalczania okrętów podwodnych. Przewidziano jednak pewne modyfikacje obejmujące zastosowanie sytemu dowodzenia i zarządzania walką SADOC Mk 4, uzupełnienie zestawu rakiet przeciwlotniczych o nowo opracowane pociski przeznaczone do zwalczania rakiet balistycznych MBDA Aster 30 B1 NT. Na pokładach tych okrętów mają pojawić się również nowe pociski przeciwokrętowe MBDA Teseo Mk 2/E. Najmniejsze zmiany dotyczyć będą uzbrojenia artyleryjskiego. Jedyną zmianą ma być zastąpienie dwóch armat Leonardo OTO Melara 25 mm/80 przez dwa nowe zdalnie sterowane systemy artyleryjskie Leonardo Lionfish 30.
Aktualnie Marine Militare dysponuje ośmioma fregatami typu FREMM, po cztery w wersji wielozadaniowej i zwalczania okrętów podwodnych. W budowie znajdują dwie kolejne jednostki w nieco zmodyfikowanej wersji wielozadaniowej, które zastąpią dwa okręty tego typu sprzedane na początku obecnego dziesięciolecia do Egiptu. Tak więc docelowo włoska flota dysponować ma dwunastoma okrętami tego typu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu