26 września media arabskie, bazując na informacjach z kręgów rządowych w Egipcie, poinformowały, że rząd w Kairze planuje zrealizować duże inwestycje z udziałem amerykańskich koncernów lotniczych produkujących wielozadaniowe samoloty bojowe oraz mających w ofercie pakiety modernizacyjne.
Według mediów egipskich mowa o dwóch kluczowych projektach, które stają się powoli priorytetowe dla lotnictwa wojskowego tego kraju. Pierwszy z nich zakłada zakup niewielkiej partii wielozadaniowych samolotów bojowych Boeing F-15 Eagle w nieznanej konfiguracji. Co ciekawe, wsparciem w tym zakresie jest administracja izraelska, która lobbuje w Waszyngtonie możliwość sprzedaży samolotów do dłuższego czasu. Pierwsze informacje o tym projekcie zostały upublicznione w marcu bieżącego roku, a w kolejnych tygodniach były modyfikowane. Według mediów amerykańskich, początkowa propozycja Waszyngtonu została odrzucona przez Kair, gdyż obejmowała maszyny w odmianie zubożonej w stosunku do konfiguracji F-15EX Eagle II. Nowa propozycja, przygotowana w maju, zyskała ocenę pozytywną w Egipcie, a obecnie formalny wniosek jest rozpatrywany przez amerykański Departament Stanu. Nie można wykluczyć, że sprzedaż F-15 Eagle będzie powiązany z wcześniejszym anulowaniem przez Egipt zakupu rosyjskich Su-35S, co wiązało się z presją amerykańską oraz (nieoficjalnie) niekorzystnymi wynikami testów prowadzonych przez Egipcjan.
Obok zamówienia nowych maszyn, Egipt jest także zainteresowany gruntowną modernizacją posiadanych wielozadaniowych Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon, które były dostarczane do tego kraju w latach 1982-2013. O ile maszyny ostatniej partii (20 sztuk Block 52+ Advanced) można uznać za nowoczesne, tak pozostałe potrzebują gruntownej modernizacji. W ciągu lat Egipt zamówił 42 F-16A/B Block 15 (dostawa w latach 1982-85), 60 Block 32 (1986-1988), 138 Block 40 (1991-2002). Spośród nich w linii znajduje się około 220 sztuk, z których większość (poza Block 15) mogą zostać zmodyfikowane do standardu F-16V.
Wznowienie szerokiej współpracy ze Stanami Zjednoczonymi ma pozwolić na rozbudowę potencjału operacyjnego, a także wykorzystanie środków pomocy wojskowej FMF. Egipt jest bowiem jednym z największych odbiorców amerykańskich programów wsparcia militarnego – rocznie jest to ponad 1,3 mld USD. Dodatkowym argumentem jest wprowadzenie sankcji na współpracę z Rosją, która partię wielozadaniowych samolotów bojowych MiG-29M, a także śmigłowców wojskowych różnych typów. Obecnie ze względu na embargo, poziom ich gotowości operacyjnej ulega systematycznemu obniżeniu co wpływa na potencjał całych egipskich sił zbrojnych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu