Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Druga baza polskich F-35A Lightning II ciągle niejawna

MON odpowiedział na poselską interpelację dotyczącą stacjonowania eskadry samolotów F-35A Lightning II na terenie 42. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu. Fot. USAF

4 lipca na stronach Kancelarii Sejmu upubliczniono odpowiedź Ministerstwa Obrony Narodowej na poselską interpelację dotyczącą stacjonowania eskadry wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35A Lightning II na terenie 42. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.


Autorami interpelacji, która została przesłana do MON na początku maja br., byli Konrad Frysztak oraz Paweł Poncyljusz (Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska). Odpowiedzi udzielił wiceminister obrony Wojciech Skurkiewicz. Czytamy w niej, propozycje lokalizacji stacjonowania F-35 w Polsce zostały wypracowane na podstawie rekonesansów. Niezależnie od wybranej lokalizacji, każde z branych pod uwagę miejsc będzie wymagało inwestycji remontowo-budowlanych, związanych z dostosowaniem istniejącej infrastruktury do wymagań warunkowanych specyfiką ww. statku powietrznego.

Przypomnijmy, w czasie ubiegłorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach korporacja Lockheed Martin wskazała jako potencjalną lokalizację drugiej bazy polskich F-35A Lightning II właśnie Świdwin – nie zostało to, dotychczas, oficjalnie skomentowane przez resort obrony. Z kolei 17. Terenowy Oddział Lotniskowy już w 2020 roku uruchomił proces wyboru podmiotu, który opracuje koncepcję architektoniczno-urbanistyczną dla kompleksu lotniskowego w tym mieście (umowa z firmą ZEUS S.A. została podpisana w lutym 2021 roku). W lutym ubiegłego roku minister obrony Mariusz Błaszczak poinformował, że pierwsza eskadra F-35A Lightning II trafi do 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku.

Dotychczas na terenie 42. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu stacjonowały przede wszystkim turbośmigłowe samoloty szkolno-treningowe PZL-130 Orlik. Zgodnie z deklaracjami Ministerstwa Obrony Narodowej, z września 2020 roku, resort obrony planuje powrót sprzętu i personelu (obecnie stacjonującego w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie) po zakończeniu prac budowalnych. Co należy podkreślić, żadne źródła związane z wojskiem oraz przemysłem nie wskazują, aby lotnisko w Radomiu było docelowym miejscem stacjonowania drugiej eskadry zamówionych przez Polskę samolotów Lockheed Martin F-35A Lightning II.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc