13 sierpnia dowództwo sił powietrznych NATO poinformowało, że Siły Powietrzne Norwegii odebrały trzy kolejne egzemplarze wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35A Lightning II. Powyższa informacja oznacza, że dostawy do tego państwa przekroczyły półmetek.
Norwegia jest obecnie jednym z pięciu europejskich państw, które rozpoczęły procesy odbiorów i dostaw samolotów tego typu. Rząd w Oslo zamówił 52 egzemplarze, które pozwolą na zastąpienie floty obecnie eksploatowanych samolotów Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falcon. Spośród 30 już dostarczonych, dziesięć stacjonuje w Stanach Zjednoczonych, gdzie jest wykorzystywana do wsparcia procesu szkolenia pilotów i personelu technicznego Sił Powietrznych Norwegii.
Sierpniowa dostawa to wynik opóźnień związanych z procedurami ograniczającymi rozprzestrzenianie pandemii COVID-19. Według harmonogramu samoloty miały trafić do Norwegii w maju. Zgodnie z planami, w bieżącym roku liczba F-35A Lightning II należących do Sił Powietrznych tego państwa ma wzrosnąć do 34 sztuk – w ostatnim kwartale zaplanowana jest bowiem kolejna partia.
Pierwsze samoloty F-35A Lightning II zostały dostarczone Norwegom w 2016 roku – maszyny trafiły początkowo do bazy lotniczej Luke w Arizonie, gdzie do dziś znajduje się norweski kontyngent szkolący pilotów i techników. Dostawy do kraju rozpoczęły się w listopadzie 2017 roku, kiedy pierwsze trzy egzemplarze przebazowano do bazy lotniczej Ørland. W 2019 roku ogłoszono wstępną gotowość operacyjną pierwszej eskadry przezbrajanej w nowy typ samolotu. W 2020 i 2021 roku 332. Eskadra Sił Powietrznych Norwegii dwukrotnie realizowała misje ekspedycyjne w ramach NATO Icelandic Air Policing – za każdym razem na Islandię przebazowano cztery F-35A Lightning II, które przez okres kilku tygodni wykonywały zadania zabezpieczenia przestrzeni powietrznej tego państwa. Zgodnie z harmonogramem, w 2022 roku zaplanowano wprowadzenie samolotów w dyżury bojowe na terytorium Norwegii.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu