Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

De Havilland i PAL opracują patrolowy wariant DHC-8

Najbardziej prawdopodobnym odbiorcą P-4 jest Malezja, wymieniona w komunikacie PAL i DHC. Fot. de Havilland Canada

Kanadyjskie firmy de Havilland Aircraft of Canada oraz PAL Aerospace poinformowały o podpisaniu porozumienia odnośnie wspólnego opracowania morskiego samolotu patrolowego na bazie turbośmigłowego DHC-8-400.

Nowy wariant ma zostać oznaczony Dash 8 P-4 i będzie przeznaczony do patrolowania akwenów morskich, rozpoznania i dozoru. Płatowiec DHC-8-400 ma zostać zmodyfikowany poprzez montaż pod kadłubem anteny wielofunkcyjnego radiolokatora i głowicy optoelektronicznej. W tylnej części kadłuba za usterzeniem ma zostać zainstalowany detektor anomalii magnetycznych, a w celu wydłużenia czasu trwania misji płatowiec otrzyma dodatkowe zbiorniki paliwa.
Najbardziej prawdopodobnym odbiorcą P-4 jest Malezja, wymieniona w komunikacie PAL i DHC. Lotnictwo wojskowe tego kraju (TUDM, Tentera Udara Diraja Malaysia) dysponuje obecnie czterema patrolowymi Beechcraftami B200 King Air, wprowadzonymi do służby w 1994 r. Wśród kandydatów do ich zastąpienia w długim okresie są patrolowe odmiany Airbusa C-295, ATR 72 oraz indonezyjskiego CN235. Jako rozwiązanie pomostowe w 2020 r. rozpoczęto przebudowę do wersji patrolowej trzech transportowych CN235-220. Konwersja jest wykonywana w zakładach PTDI w Indonezji przy współpracy z firmą Integrated Surveillance and Defense Inc ze Stanów Zjednoczonych, zapewniającą systemy zarządzania misją.
PAL Aerospace dysponuje odpowiednim doświadczeniem w konwersjach specjalistycznych samolotów de Havilland Canada – wśród zrealizowanych projektów można wymienić dwa patrolowe DHC-8-300 dla lotnictwa wojskowego Zjednoczonych Emiratów Arabskich, zakontraktowane w 2009 r. PAL uczestniczy również w programie kanadyjskiego samolotu patrolowo-ratowniczego FWSAR, zbudowanego na bazie Airbusa C-295.
Kilka lat temu wojskowy wariant specjalistyczny pasażerskiego DHC-8-400 został zaprezentowany przez L-3 Aerospace. Oznaczony Q400 MMA płatowiec miał mieć wariant patrolowy, gaśniczy oraz transportowy. MMA był wyposażony w radiolokator Leonardo Osprey w podkadłubowej gondoli oraz głowicę optoelektroniczną L3 Wescam MS-15. Jako uzbrojenie przewidywano torpedy MU90 lub przeciwokrętowe pociski kierowane Exocet i Harpoon, przenoszone w kadłubowej komorze lub na bocznych pylonach.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc