Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Damen ujawnił projekt śmigłowcowca dla Portugalii [WIDEO]

Fot. Damen

Holenderska grupa stoczniowa Damen Shipyards Group opublikowała szersze informacje o rodzinie projektów okrętów wielozadaniowych Multi-Purpose Support Ship (MPSS). Według niego powstanie śmigłowcowiec Don João II dla Marinha Portuguesa.

Umowę w tej sprawie zawarto jesienią ubiegłego roku. Portugalczycy określają jednostkę jako Plataforma Naval Multifuncional (PNM).

Rodzina MPSS obejmuje okręty o wyporności 7000 i 9000 ton. Jest to rozwiązanie, będące odpowiedzią na rosnące wykorzystanie bezzałogowców w walce i obserwacji. Oprócz swojej podstawowej funkcji transportowej, MPSS ma spełniać szereg zadań dodatkowych, w tym także zadania pomocnicze.

Wersja dla Portugalskiej Marynarki Wojennej powstała w oparciu o kombinację jej wymagań i standaryzowanych rozwiązań stosowanych przez Damena. Chociaż wyposażenie elektryczne, łączności i nawigacji zainstalowane na MPSS będzie spełniało standardy militarne, okręt będzie również korzystał z gotowych rozwiązań komercyjnych. Obejmuje to na przykład moduły wyposażenia specyficzne dla misji. W ten sposób Don João II można będzie wykorzystać do szerokiego zakresu zadań, w tym do zarządzania bezzałogowcami (powietrznymi, morskimi i podwodnymi), prowadzenia wsparcia desantu, pomocy w sytuacjach awaryjnych/katastrofach, poszukiwań i ratownictwa, wsparcia prac nurkowych, wykonywania akcji ratowniczych okrętów podwodnych i operacji śmigłowcowych.

Fot. Damen

Don João II będzie odpowiadał wielkości modelowi MPSS 7000 i ma mierzyć 107,6×20 m. Przewiduje się, że będzie on obsługiwany przez 48-osobową załogę, z dodatkowym zapleczem dla maksymalnie 100 pracowników specjalnych oraz możliwością tymczasowego zakwaterowania dla 42 osób, np. na wypadek akcji ratowniczej. Okręt może operować w różnych warunkach hydrometeorologicznych, mają autonomiczność 45 dni. Jednostka będzie miał ciągły pokład lotniczy dla śmigłowców i bezzałogowców. Napęd spalinowo-elektryczny poruszać będzie parą pędników gondolowych, zapewniających wysoką manewrowość, szczególnie przy niskich prędkościach. Jednostka zostanie wyposażona w system dynamicznego pozycjonowania.

Koszt budowy Don João II ma wynieść 94,5 mln EUR, z czego 37,5 mln EUR zapłaci Lizbona, resztę pokryją fundusze unijne. Okręt ma wejść do służby w 2026 roku.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc