24 listopada w Muzeum Morskim w Lizbonie (Museu de Marinha), kadm. Jorge Pires podpisał umowę z dyrektorem handlowym holenderskiego koncernu stoczniowego Damen Shipyard Group Janem Wim Dekkerem, na budowę wielozadaniowej platformy morskiej PNM (plataforma naval multifuncional) dla sił morskich Portugalii MP (Marinha Portuguesa).
Najnowszy portugalski nabytek otrzyma imię Don João II, na cześć króla Jana II Doskonałego (sprawował władze w latach 1481–1495, z ciekawostek warto wspomnieć że odmówił on sfinansowania wyprawy Krzysztofa Kolumba). Marinha Portuguesa ambitny plan pozyskania nowoczesnej, wielozadaniowej platformy morskiej, będącej w istocie miniśmigłowcowcem, zainicjowała 20 czerwca 2022 roku, licząc przy tym na wsparcie finansowe ze strony Unii Europejskiej, a dokładniej z funduszy w ramach planu odbudowy i zwiększenia odporności (Recovery and Resilience Plan - RRP). Wtedy nie udało się nadać mu odpowiedniego postępu, stąd też kolejną próbę podjęto w lutym bieżącego roku. Przedstawiony przez Portugalię RRP zakłada pewną liczbę inwestycji, w tym w sektor morski zarządzany przez Marinha Portuguesa (tzw. komponent 10). Zgodnie z unijnym założeniem komponent ten ma pomóc w wykorzystaniu możliwości wynikających z transformacji klimatycznej i cyfrowej w gospodarce morskiej. Jego celem jest wspieranie realizacji celów krajowych związanych z potencjałem produkcyjnym gospodarki morskiej a w szczególności zapewnienie trwałości i konkurencyjności systemu biznesowego związanego z morzem. Wsparcie dla platformy morskiej umieszczone zostało w Filarze 1 inwestycji opisanej jako TC-C10-i03. Zgodnie z oficjalnym opisem tej inwestycji zamieszczonym w nocie do Sekretariatu Generalnego Rady Europy (numer 2021/0154 NLE z dnia 7 lipca 2021 roku), jej celem jest przyczynienie się do sprostania wielu wyzwaniom, w tym do monitorowania biogeochemicznego wymiaru Oceanu i atmosfery, mapowanie i ocena zasobów mineralnych i wszystkich innych nieodnawialnych zasobów gleby i podglebia morskiego podlegających jurysdykcji portugalskiej. A także stałe mapowanie żywych zasobów (zasoby odnawialne) i monitorowanie ich ewolucji; zwalczanie nieprawidłowości i niezgodności z prawem nad oceanami podlegającymi jurysdykcji portugalskiej w odniesieniu do łańcuchów wartości przemysłu oceanicznego; reagowanie na klęski żywiołowe i katastrofy spowodowane przez człowieka. Filar I obejmuje pozyskanie wielozadaniowej platformy marynarki wojennej, służącej następującym celom: monitorowanie oceanów, badania oceanograficzne, monitorowanie ekologii morskiej, integracja nowych technologii monitorowania oceanów i interwencji oceanicznych (w tym systemów robotyki lotniczej i podmorskiej).
Zgodnie z tym dokumentem nowa jednostka powinna legitymować się długością ok. 100 m, posiadać system dynamicznego pozycjonowania, a także dysponować m.in. śmigłowcami pokładowymi oraz bezzałogowymi pojazdami podwodnymi (UUV) oraz aparatami latającymi (UAV). Wstępna wizja nowego okrętu (projekt opracowano zgodnie z normą STANAG 4154) zaprezentowana została 14 lutego bieżącego roku. Przedstawiał ona jednostkę o wymiarach 100 x 20 x 7,5 m, której załoga stała liczyć miałaby 45 osób, przy czym będzie możliwość zaokrętowania dodatkowych 45 osób. Obecny projekt nieco urósł, jego długość wynosić będzie bowiem 107,6 m, zwiększeni uległa także liczebność stałej załogi, do 48 osób z możliwością zaokrętowania dodatkowych 45 osób. Na krótki okres czasu będzie można także przyjąć na pokład do 100 osób. Okręt posiadać będzie ciągły pokład lotniczy o wymiarach 94 x 11 m, ze skocznią ski-jump dla UAV (będzie to najmniejsza na świecie jednostka z tego typu rozwiązaniem). Pod pokładem zabudowany zostanie pokład ładunkowy o powierzchni 650 m2, na którym będzie można przewozić także maszyny bezzałogowe (UAV), wspomina się o amerykańskim General Atomics Mojave, śmigłowcach typu Leonardo Lynx Mk95A lub NHindustries NH90 (w tym ostatnim przypadku najprawdopodobniej mowa o wymiarach, gdyż Portugalia nie należy do państw eksploatujących ten typ wiropłata). Większe maszyny jak Leonardo AW101 transportowane będą mogły być jedynie na pokładzie lotniczym. Pod pokładem wydzielono także dodatkową przestrzeń dla 12 kontenerów TEU. Aby wypełnić wymagania zawarte we wspomnianej powyżej inwestycji, okręt otrzyma także wyposażenie cywilne w postaci m.in.: próbnika Rosette (CTD-Rosette), pojazdów podwodnych typu ROV, urządzeń do zbierania próbek podczas ruchu jednostki (MVP – Moving Vessel Profiler). W rufowej części kadłuba zabudowana zostanie rampa do wodowania bezzałogowych pojazdów klasy UUV oraz USV. Środki na budowę okrętu w wysokości 94,5 mln EUR pokryte zostaną z funduszy unijnych podczas gdy wkład „własny” wyniesie 37,5 mln EUR. Don João II do służby powinien wejść w drugiej połowie 2026 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu