31 października Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu kontraktu z korporacją Lockheed Martin w sprawie realizacji modernizacji floty wielozadaniowych samolotów bojowych F-16AM/BM Fighting Falcon.
Październikowa umowa ma wartość 177 mln USD i ma zostać zrealizowana do końca listopada 2032 roku. W momencie podpisania uruchomiono pełne finansowanie, w całości pochodzące z Chile. Pośrednictwo Departamentu Obrony wynika z zastosowania procedury FMS. Jak wskazuje komunikat zamawiającego, kluczowym elementem prac ma być modyfikacja oprogramowania do standardu M6.6 oraz modernizacja systemów pokładowych.
Przypomnijmy, w lipcu 2020 roku amerykański Departament Stanu poinformował o wydaniu zgody na potencjalną sprzedaż do Chile pakietów przeznaczonych do modernizacji części floty wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon eksploatowanych przez lotnictwo wojskowe tego kraju. W ramach pakietu, który został autoryzowany przez Departament Stanu, o maksymalnej wartości 635 mln dolarów Chile było zainteresowane zakupem (poprzez procedurę FMS) następujących elementów: 19 celowników nahełmowych JHMCS, 44 zestawów nawigacji GPS/INS, 49 radiostacji MIDS JTRS, sześć makiet gabarytowo-masowych bomb Mk 82, dwa moduły kierowania MXU-650KB. Poza tym Chile chce zakupić pakiety oprogramowania dla systemów awioniki pokładowej, system planowania misji JMPS, nowe transpondery IFF (AN/APX-126), części zamienne oraz moduły telemetryczne.
Chile systematycznie kupuje wielozadaniowe samoloty bojowe Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon różnych wersji. W 2002 roku zamówiono dziesięć fabrycznie nowych Block 50 (6 C i 4 D), które dostarczono w 2006 roku. W 2005 roku zakupiono z nadwyżek sprzętowych Holandii 18 egzemplarzy Block 20 (11 A i 7 B), które przed dostawą przeszły modernizację w ramach programu MLU (dostawy zrealizowano w latach 2006-2007). W 2009 roku zamówiono 18 kolejnych F-16A Block MLU z tego samego źródła. Powyższe zakupy pozwoliły na gruntowne zmodernizowanie parku samolotów bojowych. Obecnie Chile wymieniane jest jako potencjalny klient na fabrycznie nowe Block 70/72, które mają zastąpić około 12 eksploatowanych Northrop F-5E/F Tiger II.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu