9 marca Brytyjski Sekretariat Obrony poinformował że w godzinach nocnych tego samego dnia brytyjska fregata HMS Richmond (F 239) typu Duke (typ 23), zniszczyła dwa bezzałogowe aparaty powietrzne typu kamikaze (OWA-UAV) należące do rebeliantów Huti. Było to pierwsze bojowe wykorzystanie pocisków CAMM (Common Anti-Air Modular Missile) systemu Sea Ceptor, który stanowi podstawowe uzbrojenie przeznaczone do zwalczania środków napadu powietrznego fregat tego typu, a w przyszłości polskich fregat typu Miecznik.
Noc oraz wczesny sobotni poranek 9 marca były wyjątkowo napiętym okresem dla załóg wszystkich okrętów koalicyjnych biorących udział w realizowanej na wodach Morza Czerwonego, operacji Prosperity Guardian. Pomiędzy godziną 04:00 a 08:20 czasu lokalnego, wykryto oraz obezwładniono sumarycznie 28 OWA-UAV. Źródła Huti twierdzą, że w atak ten był jak dotąd największym tego typu działaniem, w którym wykorzystano 37 dronów, a celem był między innymi pływający pod flagą Singapuru masowiec Propel Fortune a także znajdujące się w rejonie amerykańskie niszczyciele.
Poza dwoma celami zniszczonymi przez Richmonda, kolejne cztery zniszczyła duńska fregata Iver Huitfeldt (F 361, w służbie od 21 stycznia 2011 roku, https://zbiam.pl/debiut-bojowy-fregaty-iver-huitfeldt), zniszczenie dwóch obiektów zgłosiła także francuska fregata Alsace (D 656, w służbie od 16 kwietnia 2021 roku) typu Aquitaine (FREMM). Richmond jest trzecim okrętem Jej Królewskiej Mości, który uczestniczy w operacji Prosperity Guardian. Pierwszym był niszczyciel HMS Diamond (D 34, w służbie od 6 maja 2011 roku) typu Daring (typ 45), który na Morze Czerwone wszedł 14 grudnia a już w nocy z 15 na 16 grudnia zestrzelił swój pierwszy cel (https://zbiam.pl/niespokojnie-na-morzu-czerwonym).
Brytyjska fregata wysłana została na Morze Czerwone w celu podmienienia wspomnianego niszczyciela. F 239 opuścił swoją bazę macierzystą HMNB Devonport (His Majesty's Naval Base Gibraltar) w Plymouth 5 stycznia obierając kurs na Gibraltar i zlokalizowaną tam bazę Royal Navy HMNB Gibraltar do której dopłynął 9 stycznia. Następnego dnia opuścił ją udając się do greckiej bazy morskiej na Krecie, gdzie znajduje się NATO’wski ośrodek przygotowawczy i kontrolny FORACS (Fleet Operational Readiness Accuracy Check Site), co jest rutynowym działaniem przed udaniem się na misję na wschód od Kanały Sueskiego. Richmond wszedł na Morze Czerwone 1 lutego rozpoczynając swój patrol bojowy w tym rejonie. Zwolniony Diamond obrał z kolei kurs do HMNB Gibraltar (gdzie dotarł 10 lutego) celem odtworzenia gotowości bojowej (w tym m.in. uzupełnienie jednostki ognia pocisków typu Aster 15 i 30 systemu Sea Viper) po dwu miesięcznym okresie patrolowania na tym, obecnie prawdopodobnie, najniebezpieczniejszym akwenie świata D 34 w zeszłym tygodniu opuścił Gibraltar i znajduje się obecnie w drodze powrotnej na Morze Czerwone.
HMS Richmond jest 10. fregatą typu Duke jaką zbudowano dla Royal Navy. Stępkę położono 16 lutego 1992 roku, okręt zwodowano 6 kwietnia 1993 roku a do służby wszedł 22 czerwca 1995 roku. W okresie od września 2017 do marca 2020 roku fregata przeszła 30 miesięczny remont połączony z modernizacją LIFEX (life extension). W trakcie tych prac otrzymał m.in. system CAMM, a także zmodernizowany napęd w ramach PGMU (Power Generation Machinery Upgrade, jest jednym z zaledwie trzech okrętów, na pokładach których przeprowadzono tego typu prace). Ciekawostką może być fakt, że 6 stycznia 2017 roku HMS Richmond wziął udział w jednym z najpopularniejszych programów motoryzacyjnych The Grand Tour (Sezon 1, epizod 9) w którym to dwóch prowadzących kierowało ogniem dziobowej armaty Mk8 kal. 114 mm.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu