23 listopada Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z koncernem Boeing w sprawie przebudowy kolejnej partii wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16C/D Fighting Falcon do standardu QF-16.
Listopadowa umowa ma wartość 49,7 mln USD i ma zostać zrealizowana do końca kwietnia 2025 roku. W jej ramach specjaliści koncernu Boeing będą realizować prace przy 6. partii seryjnej, która obejmuje wycofane z eksploatacji samoloty standardu Block 25 oraz 30. Obecnie są zakonserwowane na terenie składowiska AMARG w bazie lotniczej Davis-Monthan w stanie Arizona. W momencie podpisania umowy uruchomiono pierwszą transzę funduszy w kwocie 25 mln USD.
Obecnie Boeing realizuje wieloletnie umowy dotyczące dostawy Departamentowi Obrony Stanów Zjednoczonych ponad 120 samolotów QF-16 Fighting Falcon. Ich konwersja odbywa się na dwóch liniach produkcyjnych, które znajdują się w Jacksonville na Florydzie oraz Davis-Monthan w Arizonie. Poza możliwością wykorzystania jako reale cele latające zwalczane przy użyciu kierowanych pocisków różnych typów, maszyny są doskonałym środkiem pozwalającym na szkolenie pilotów w manewrowej walce z wykorzystaniem taktyki samolotów bojowych 4. generacji. Pomimo instalacji systemu zdalnego sterowania, QF-16 cały czas zachowują możliwość sterowania przez pilota znajdującego się w kabinie maszyny.
Program QF-16 został zapoczątkowany w wyniku wdrożenia w siłach zbrojnych Stanów Zjednoczonych nowych celów latających zbudowanych na bazie samolotów bojowych. W przeszłości do tej roli wykorzystywano McDonnell-Douglas F-4 Phantom II różnych odmian, niestety wyczerpywanie zapasów (nieprodukowanych od lat) maszyn wymusiła wybór nowej platformy. Obecnie na składowisku AMARG znajduje się około 120 F-16C/D Fighting Falcon, które mogą być przebudowane do odmiany QF-16.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu