Zaloguj

Władimir Putin rozdał obietnice przemysłowi lotniczemu

Prezydent Putin leci do Achtubinska, towarzyszy mu sześć myśliwców Su-75, 14 maja 2019 r.

Co roku rosyjski prezydent Władimir Putin przeprowadza serię narad dotyczących stanu sił zbrojnych i przemysłu obronnego; w tym roku odbyły się one 15-17 maja w kurorcie Soczi nad Morzem Czarnym. Nowości w tegorocznej procedurze były dwie.

Po pierwsze, wszystkie posiedzenia były poświęcone tylko jednemu rodzajowi sił zbrojnych: Siłom Powietrzno-Kosmicznym Federacji Rosyjskiej, czyli lotnictwu, obronie przeciwlotniczej i przeciwrakietowej oraz wojskom kosmicznym. Po drugie, przed serią spotkań w wysokimi wojskowymi i kierownictwem przemysłu lotniczego w Soczi, Putin odwiedził 13 maja zakład produkcyjny w Kazaniu, gdzie modernizowane i produkowane są bombowce ciężkie, a 14 maja – ośrodek doświadczalny 929. GLIC w Achtubinsku, gdzie prowadzone są próby wszystkich nowych typów samolotów i uzbrojenia lotniczego.

MiG-31K, czyli lotniczy rakietowy kompleks powietrze-powierzchnia z hiperdźwiękowym pociskiem balistycznym izdielije 292.

MiG-31K, czyli lotniczy rakietowy kompleks powietrze-powierzchnia
z hiperdźwiękowym pociskiem balistycznym izdielije 292.

Największym zaskoczeniem narady w Soczi było zapowiedziane przez Putina zamówienie 76 myśliwców piątej generacji Su-57 dla trzech pułków. Należy przed 2028 rokiem całkowicie przezbroić trzy pułki lotnicze Sił Powietrzno-Kosmicznych w perspektywiczne kompleksy lotnicze piątej generacji Su-57, powiedział, i kontynuował: Mam nadzieję [...] że już w najbliższym czasie zostanie zawarty kontrakt na kompleksową dostawę 76 myśliwców wraz z nowoczesnym uzbrojeniem i zmodernizowaną infrastrukturą naziemną.
Podpisanie kontraktu na Su-57 jest możliwe w czasie zbliżającego się forum Armia 2019 w czerwcu w Kubince, bądź, co bardziej prawdopodobne, wystawy MAKS 2019 w sierpniu w Żukowskim. Przypomnijmy, że podczas poprzedniego forum Armia 2018 wiceminister obrony Rosji Aleksiej Kriworuczko i prezes Połączonej Korporacji Lotniczej Jurij Sliusar podpisali kontrakt na pierwsze dwa produkcyjne Su-57 z dostawą ich do końca 2020 r. Sądząc z dostępnych dokumentów na zakup podzespołów dla tych dwóch samolotów, dostawa pierwszego nastąpi pod koniec tego roku. Wraz z tym zaanonsowano kolejny kontrakt na 13 Su-57 do końca 2027 r.; według Kriworuczko, część z tych samolotów, poczynając od 2023 r. ma być wykonana w wersji „drugiego etapu” z nowymi silnikami.
Siedemdziesiąt sześć myśliwców wystarczy dla trzech pułków o zmniejszonym składzie, po dwie eskadry z 12 każda; pełny skład rosyjskiego pułku lotnictwa taktycznego to trzy eskadry. Pozostałe cztery samoloty trafią do ośrodka prób wojskowych i przeszkalania personelu latającego w Lipiecku.
Putin powiedział w Soczi, że obecnie obowiązujący program zakupów uzbrojenia na lata 2018-2027 (GPW-2027) przewidywał zakup szesnastu Su-57 do 2027 r. Jednakże po negocjacjach, kontynuował Putin, przemysł zmniejszył cenę na samoloty i ich uzbrojenie o prawie 20 procent, co umożliwiło zwiększenie zamówienia do 76 samolotów bez zwiększenia kosztów, jakkolwiek dziwnie by to brzmiało. Prawdopodobnie oznacza to, że cena Su-57 została obniżona na tyle, że można kupić 76 tych myśliwców za sumę przewidzianą wcześniej dla 16 Su-57 i większej liczby Su-35S. Przypomnijmy, że oba te typy są produkowane przez ten sam zakład w Komsomolsku nad Amurem.
Intrygująca fraza pojawiła się w reportażu gazety Kommersant, która powołując się na źródło w przemyśle obronnym poinformowała, że cena samolotu będzie mniejsza m.in. dzięki zmianie konstrukcji wewnętrznej Su-57 i zunifikowaniu rozwiązań technicznych. „Zunifikowanie” może w tym przypadku oznaczać uproszczenie z użyciem komponentów, na przykład, od Su-35S. Przy okazji, Kommersant podał cenę 160-170 miliardów rubli za 76 Su-57, czyli 35 mln USD za samolot, co wydaje się być sumą znacznie zaniżoną.
Su-35 pozostanie w ofercie jako produkt eksportowy. Niedawno Rosjanie ogłosili, że także Su-57E, eksportowy, jest gotowy do sprzedaży innym krajom. Na początku maja 2019 r. w wywiadzie dla prasy tureckiej Siergiej Czemiezow, dyrektor generalny Rostechu, zaoferował go Turcji, bardziej propagandowo niż faktycznie.
Planowane zamówienie 76 myśliwców Su-57 jest zaskakujące, gdyż dotychczas w Rosji dominowała pozycja wyrażana kilkakrotnie przez rosyjskiego wicepremiera Jurija Borisowa, że Su-35 jest jednym z najlepszych samolotów na świecie i dlatego nie mamy dzisiaj powodu, aby forsować produkcję seryjną myśliwca piątej generacji. Z drugiej strony nie zapominajmy, że do załamania cen ropy naftowej w 2014 r. Rosja planowała zakup 60 Su-57 do 2020 r. i kolejnych 150-160 do 2025.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusercrosslistfunnelsort-amount-asc