Ministerstwo Obrony Narodowej kupiło system szkoleniowy kategorii symulacji rzeczywistej, czyli do szkolenia poligonowego z wojskami, typu GAMER, wliczając w to czujniki laserowe dla żołnierzy i laserowe emitery montowane na broni. Nowo zakupione wyposażenie będzie rozdzielone między Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych Drawsko, na terenie którego powstaje Centrum Szkolenia Bojowego Drawsko i tzw. kompleksowy system symulacji pola walki (KSSPW), w skład którego wejdą przede wszystkim: moduł symulacji pola walki, w tym nadajniki (emitery) laserowe i detektory (czujniki); moduł łączności i pozycjonowania; moduł zarządzania i zobrazowania pola walki. Natomiast na kolejnych czterech poligonach – Ośrodkach Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych (OSPWL): Wędrzyn, Żagań, Nowa Dęba i Orzysz – powstaną tzw. laserowe symulatory strzelań (LSS).
Zakup systemu szkoleniowego Saab GAMER przez MON sprawił, że Siły Zbrojne RP dołączą do licznej grupy państw użytkujących ten system w różnych konfiguracjach, która obejmuje dziś: Austrię, Finlandię, Niemcy, Niderlandy, Wielką Brytanię, Nową Zelandię, Belgię, Norwegię, Szwecję, Danię, Czechy, Chile, Słowenię, Estonię i Stany Zjednoczone. Zakupienie systemu GAMER sprawiło, że siły zbrojne tych państw są interoperacyjne szkoleniowo. Ma to tę zaletę, że ułatwia ćwiczenie współdziałania na wypadek wspólnych operacji wojskowych. Przykładami z życia wziętymi mogą być siły NATO ISAF (International Security Assistance Force), Siły Odpowiedzi NATO (NATO Response Force, NRF) czy Grupy Bojowe UE. Innym praktycznym przykładem są ćwiczenia serii „Northern Wind” w Szwecji z udziałem ponad 10 000 żołnierzy ze Szwecji, Finlandii, Norwegii, Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii.
Z technicznego punktu widzenia kluczem do takiej szkoleniowej interoperacyjności było przyjęcie standardu kodowania wiązki laserowej U-LEIS (UCATT Laser Engagement Interface Standard), wykorzystanej następnie przez Saaba w swoim systemie symulacyjnym. Kolejnym posunięciem zacieśniającym współpracę było powołanie przez firmę Saab w 2008 r. tzw. społeczności interoperacyjności użytkownika – Interoperability User Community (IUC) – do której dziś należy większość użytkowników systemów szkoleniowych Saaba. Rezultatem porozumień zawartych w ramach IUC było przyjęcie protokołu optycznego OSAG 2.0 i uzgodnienie wspólnych tablic balistycznych, wartości penetracji opancerzenia, siły rażenia pocisków itd.
Na popularność oferowanych przez firmę Saab systemów szkoleniowych wpływa szereg ich zalet, są to przede wszystkim: możliwość kierowania szkoleniem i oceniania jego przebiegu, a także wyników w czasie rzeczywistym; światowej klasy system łączności zdolny do obsługi 400 działań szkoleniowych na sekundę; skalowalność zarówno systemu łączności, jak i oprogramowania. Poza tym system szkoleniowy Saaba może być stosowany także bez systemu łączności, wykorzystując wówczas środki rejestracji przebiegu szkolenia, a zapisy działań i wyniki są odtwarzane oraz analizowane po zakończeniu ćwiczenia. Saab oferuje w takim przypadku możliwość dodania odbiorników nawigacji satelitarnej GPS do dokładniejszego śledzenia działań szkolonych żołnierzy, a także specjalne firmowe oprogramowanie, które umożliwia wnikliwą analizę przebiegu ćwiczenia.
System GAMER ma tę zaletę, że jego architektura jest skalowalna i konfigurowalna. W ten sposób użytkownik może nie tylko stopniowo rozbudowywać zakupiony system według specyficznych potrzeb szkoleniowych (czy aktualnych możliwości finansowych), ale także dobierać składniki systemu GAMER według własnych priorytetów z zakresu szkolenia wojsk.
W przypadku konfigurowalności, system GAMER można rozbudowywać od zestawu dla indywidualnego żołnierza, aż do poziomu kompleksowego systemu szkoleniowego szczebla brygady i powyżej, tworząc w ten sposób całościowo oprzyrządowany ośrodek szkoleniowy Combat Training Center (CTC). Saab projektując system GAMER postawił na tzw. pakiety rozszerzające możliwości systemu. Wśród tych pakietów mamy: LVC Integration (obejmuje silniki graficzne z gier komputerowych i tzw. rzeczywistość mieszaną typów: VBS, Steelbeast, Unity3D i Microsoft HoloLens), Urban Training Package (pakiet szkolenia działań w terenie miejskim), Medical Training (szkolenie medyczne z użyciem doręcznych komputerów symulujących badanie rannych), Counter-IED Training Package (szkolenie przeciwminowe, indywidualne i pododdziału), CBRN (wirtualne szkolenie z obrony przed skutkami użycia broni masowego rażenia), Combat Support (wsparcie ogniowe – symulacja szkolenia z użyciem artylerii, BSP i ich systemów dowodzenia).
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu