Postępująca modernizacja lotnictwa wojskowego w Polsce
Ostatnich 12 miesięcy, to okres postępującej modernizacji technicznej polskiego lotnictwa wojskowego. Rozpoczęto wdrażanie czterech nowych typów statków powietrznych oraz zrealizowano dostawy odrzutowych samolotów szkolno-bojowych FA-50GF.
Ostatnich 12 miesięcy, to okres postępującej modernizacji technicznej polskiego lotnictwa wojskowego. Rozpoczęto wdrażanie czterech nowych typów statków powietrznych oraz zrealizowano dostawy odrzutowych samolotów szkolno-bojowych FA-50GF.
Dwanaście egzemplarzy KAI FA-50GF Fighting Eagle (TA-50 Block 2) zostało dostarczonych przez Republikę Korei w wyniku zawarcia we wrześniu 2022 r. kontraktu obejmującego łącznie zakup 48 samolotów tego typu. Ze względu na braki sprzętowe, wynikające m.in. z przekazania Ukrainie części posiadanych myśliwców MiG-29, Polska potrzebowała szybkiej dostawy nowych maszyn.Ostatecznie pierwsza transza 12 egzemplarzy została dostarczona pomiędzy lipcem a listopadem 2023 r. Wszystkie trafiły do kraju na pokładach ciężkich samolotów transportowych Boeing 747F należących do linii lotniczych Korean Air, które lądowały w Międzynarodowym Porcie Lotniczym w Warszawie. Potem, drogą lądową, zostały przetransportowane do 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim, gdzie przechodziły proces montażu i odbiorów. Obecnie jest to jedyna baza w kraju, która eksploatuje ten typ samolotu. Docelowo ma dysponować dwiema eskadrami.
Tak szybki proces dostaw wynika z faktu, że rząd Republiki Korei zgodził się na przesunięcie harmonogramu dostaw kolejnej partii samolotów zamówionych na własne potrzeby. W czerwcu 2020 r. DAPA (Defense Acquisition Program Administration, Administracja Programów Obronnych) oraz koncern KAI podpisali kontrakt na dostawę do końca 2024 r. 20 egzemplarzy w wersji TA-50 Block 2.
Postępująca modernizacja lotnictwa wojskowego w Polsce
Obecnie dostarczone FA-50GF są wykorzystywane do realizacji zadań szkolno-treningowych. Wynika to z faktu, że Polska nie dysponuje m.in. pociskami powietrze-powietrze AIM-9M/L Sidewinder. Nie jest wykluczone, że dojdzie do zakupu ich niewielkiej partii pochodzącej z zasobów magazynowych sojuszników.
Dodatkowo maszyny te nie zostały zintegrowane ze standardowymi w Siłach Powietrznych pociskami AIM-9X Sidewinder i AIM-120C AMRAAM. Zgodnie z publicznymi deklaracjami, po 2025 r. zaplanowano gruntowną modernizację całej dwunastki do standardu FA-50PL Block 20. Dostawy seryjnie nowych 36 egzemplarzy w tej konfiguracji mają zostać zrealizowane w latach 2025-2028. Będą one dysponować m.in. stacjami radiolokacyjnymi RTX PhantomStrike, optoelektronicznymi zasobnikami obserwacyjno-celowniczymi Lockheed Martin AN/AAQ-33 Sniper i nahełmowymi celownikami Thales Scorpion.
Drugim nowym typem samolotów wdrożonym do eksploatacji w Siłach Powietrznych jest Lockheed Martin C-130H Hercules. 12 grudnia 2023 r. w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu wylądowała pierwsza maszyna tego typu wdrożona do eksploatacji. Dostarczony egzemplarz nosił amerykańską rejestrację 91-9141, a w Polsce otrzymał numer 1511. Jest to jeden z trzech Herculesów, które trafią do Sił Powietrznych poprzez procedurę Ramp-to-Ramp, a więc w pełni sprawnych maszyn pochodzących z jednostek amerykańskich.
Przed dostawą przeszedł on przegląd strukturalny PDM i naprawy w zakładach OGMA w Portugalii. Resurs międzyremontowy pozwala na jego eksploatację (do kolejnego PDM) do początku 2025 r. Pierwsze loty polskie załogi wykonały na nim w marcu br. Dostarczony do Powidza
C-130H to jednocześnie trzecia maszyna tej wersji, która trafiła do Polski. Dwie inne (dawne 85-0035 i 85-0036, które otrzymają polskie oznaczenia 1509 i 1510) znajdują się w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 S.A. w Bydgoszczy, gdzie przechodzą przeglądy PDM.
Postępująca modernizacja lotnictwa wojskowego w Polsce
Natomiast w Portugalii są dwa pozostałe C-130H (89-1182 i 89-1185) także poddawane PDM. Dzięki temu rozwiązaniu, 33. BLT w Powidzu już pod koniec tego roku ma dysponować pięcioma C-130H Hercules w linii. Ich uzupełnieniem będą (stopniowo wycofywane) C-130E Hercules. Niestety, pomimo doświadczeń ostatnich lat, Ministerstwo Obrony Narodowej nie podjęło decyzji o ich dalszej eksploatacji oraz modernizacji.
Dużym wzmocnieniem potencjału całych Sił Zbrojnych był zakup dwóch samolotów wczesnego ostrzegania Saab 340AEW. Umowę zawarto w lipcu 2023 r. i obejmuje ona używane egzemplarze, które przez ostatnie miesiące były zakonserwowane po zakończeniu eksploatacji w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Kontrakt ma wartość około 232 mln PLN i ma zostać zrealizowany do końca 2025 r.
Poza samolotami obejmuje on szkolenie personelu, naziemne wyposażenie obsługowe i wsparcie logistyczne. Miały one trafić do 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach, jednak ze względu na jej remont, tymczasowo stacjonują w Gdyni. Pierwszy egzemplarz został dostarczony 6 marca, a drugi 10 czerwca. W ciągu ostatnich tygodni wykonywały one liczne loty szkolno-treningowe, także w pobliżu granicy z obwodem królewieckim. Jak wskazuje MON, wstępna gotowość operacyjna ma zostać osiągnięta we wrześniu.
Dostawy nowego sprzętu miały miejsce także w jednostkach śmigłowcowych. W tym przypadku mowa o wielozadaniowych Leonardo AW149, które sukcesywnie trafiają do 25. Brygady Kawalerii Powietrznej. Łącznie jednostka ta ma odebrać 32 śmigłowce tego typu. Kontrakt na ich zakup zawarto 1 lipca 2022 r. na terenie WSK PZL Świdnik S.A..
Podmiot ten, będący częścią koncernu Leonardo, ma odpowiadać za realizację zamówienia, które poza wiropłatami obejmuje pakiet logistyczny i szkoleniowy (w tym symulatory). Zamówienie opiewa na 8,25 mld PLN brutto i ma zostać zrealizowane w latach 2023-2029. Nie można wykluczyć, że zakup AW149 zapoczątkuje proces stopniowego wycofywania z 25. Brygady Kawalerii Powietrznej śmigłowców PZL Świdnik W-3 Sokół, które trafią do innych jednostek.
Postępująca modernizacja lotnictwa wojskowego w Polsce
Poza zakupem wiropłatów Agencja Uzbrojenia zamówiła, 30 maja 2023 r., partię 800 kierowanych pocisków Lockheed Martin AGM-114R2 Hellfire, które mają stanowić główny oręż AW149. Ich dostawy zostaną zrealizowane poprzez procedurę FMS.
Nowe śmigłowce to także cztery Leonardo AW101, które trafiły do 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Darłowie, gdzie pozwolą na zapoczątkowanie procesu zastępowania Mi-14PŁ i MI-14PŁ/R. To wynik kontraktu, podpisanego pomiędzy WSK PZL Świdnik S.A. a ówczesnym Inspektoratem Uzbrojenia 26 kwietnia 2019 r. Zamawiający wybrał konfigurację ZOP z modułem CSAR, szczegóły nadal pozostają niejawne.
Oblot techniczny pierwszego z nich odbył się w lipcu 2021 r. Beneficjentami offsetu stały się Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. w Łodzi i Politechnika Gdańska. Polskie AW101 zmontowały zakłady Leonardo w Yeovil w Wielkiej Brytanii. Przed dostawą do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej każdy był przebazowany do Świdnika – pierwszy z nich trafił tam w sierpniu, a ostatni w grudniu 2023 r. Obecnie wszystkie zostały już odebrane przez zamawiającego i są wykorzystywane do szkolenia personelu jednostki.
Cztery AW101 to stanowczo za mało na potrzeby lotnictwa morskiego. Niestety, obecnie nie są prowadzone żadne rozmowy na linii Leonardo – Agencja Uzbrojenia, które mogłyby świadczyć o chęci kontynuacji zakupów. Docelowo jednostka w Darłowie powinna mieć od 8 do 12 wiropłatów, które pozwoliłyby zastąpić obecnie eksploatowane maszyny.
Poza 25. Brygadą Kawalerii Powietrznej i Brygadą Lotnictwa Marynarki Wojennej nowe śmigłowce trafiły także do Zespołu Lotniczego Jednostki Wojskowej GROM. 29 listopada 2023 r., ówczesny, minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak poinformował, że dwa wielozadaniowe śmigłowce S-70i Black Hawk trafiły do Wojsk Specjalnych. Informacja ta oznaczała zapoczątkowanie dostaw drugiej partii maszyn tego typu.
Cztery S-70i Black Hawk zostały zamówione przez Agencję Uzbrojenia 15 grudnia 2021 r. Ich dostawcą są, należące do korporacji Lockheed Martin, Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. w Mielcu. Kontrakt ma wartość 666 mln PLN brutto, a dostawy mają zostać zrealizowane do końca października br. Była to druga umowa zakupu S-70i dla Wojska Polskiego (pierwsze cztery zamówiono w 2019 r. Cała ósemka trafi do GROM-u. Poza śmigłowcami umowy obejmują pakiety logistyczne i szkoleniowe.
Postępująca modernizacja lotnictwa wojskowego w Polsce
Pierwsze cztery S-70i dostarczono do Zespołu Lotniczego JW GROM w grudniu 2019 r. W kolejnych miesiącach były poddawane modyfikacjom, zgodnie z wymaganiami zamawiającego – szczegóły pozostają niejawne. Wiadomo, że poza Polską, były wykorzystywane operacyjnie m.in. na Litwie (jako wkład w międzynarodową operację ochrony Szczytu NATO w Wilnie) i na Białorusi (transportując ukraińską delegację na rozmowy pokojowe z Rosjanami w 2022 r.).
Nie można wykluczyć, że nie będą to ostatnie S-70i zamówione przez MON. Nadal brak decyzji o losie kontraktu, obejmującego zakup 32 egzemplarzy, który jest negocjowany od sierpnia ubiegłego roku.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu