Plany budżetowe US Air Force

W wyniku programu ARRW ma powstać hipersoniczny pocisk „powietrze-ziemia” dalekiego zasięgu AGM-183A, który w pierwszej kolejności ma wejść na uzbrojenie bombowców B-52H.

W wyniku programu ARRW ma powstać hipersoniczny pocisk „powietrze-ziemia” dalekiego zasięgu AGM-183A, który w pierwszej kolejności ma wejść na uzbrojenie bombowców B-52H.

Projekt budżetu Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF) na rok budżetowy 2021 zakłada wycofanie ponad stu samolotów bojowych starszych typów. Zaoszczędzone w ten sposób fundusze mają być przeznaczone m.in. na opracowywanie nowych technologii, program budowy nowych międzykontynentalnych pocisków balistycznych oraz nowe bombowce strategiczne B-21A. Plany zakupu nowego sprzętu obejmują 79 samolotów oraz 27 śmigłowców.

10 lutego br. Pentagon opublikował projekt budżetu na rok budżetowy 2021. Departament obrony wnioskuje o kwotę 705,4 mld USD. Składa się ona z kwoty bazowej w wysokości 636,4 miliarda oraz wydatków na operacje wojskowe i kontyngenty zamorskie (Overseas Contingency Operations, OCO) w wysokości 69 mld USD. Ogółem budżet na rok 2021 ma być mniejszy o 7,2 miliarda w porównaniu do roku budżetowego 2020. Przy podziale na poszczególne rodzaje sił zbrojnych, armia (US Army) ma otrzymać 177,9 mld, marynarka wojenna (US Navy) 207 mld, a siły powietrzne (USAF) 207,2 mld USD.

W przypadku sił powietrznych budżet bazowy ma wynieść 169 mld USD i jest to wzrost o ok. 900 milionów w stosunku do roku poprzedniego. Pozostała część – 38,2 mld USD to wydatki związane z operacjami i kontyngentami zamorskimi oraz kwoty tylko formalnie „przechodzące” przez budżet USAF, np. na operacje kosmiczne i różne tajne projekty. Kwota bazowa jest dalej dzielona na: 153,6 mld USD, które mają trafić bezpośrednio do USAF oraz 15,4 miliarda, które jest przeznaczone dla sił kosmicznych Stanów Zjednoczonych (USSF).
Ogólny podział wydatków sił powietrznych kształtuje się następująco:

  • zakup nowego uzbrojenia – 48,9 mld USD (o jeden miliard USD mniej niż w 2020 r.);
  • działania operacyjne i utrzymanie floty – 65,9 mld USD (wzrost o 2,1 miliarda USD);
  • wydatki na personel – 42,8 mld USD (wzrost o 2,5 miliarda USD);
  • badania, rozwój i testy (RDT&E) – 47,7 mld USD (wzrost o 2,3 miliarda USD);
  • konstrukcje wojskowe i budownictwo mieszkaniowe – 1,7 mld USD (mniej o 4,2 miliarda USD).

Na badania, rozwój i testy nowych systemów bojowych i uzbrojenia wygospodarowano aż 26,9 mld USD (w ramach puli RDT&E) i jest to więcej o 1,5 miliarda w stosunku do roku poprzedniego. W kwocie tej zawarto finansowanie eksperymentalnego systemu zarządzania obrazem pola walki ABMS (Advanced Battle Management System). Siły powietrzne planują wzrost liczby personelu wojskowego w jednostkach liniowych, gwardii narodowej oraz rezerwowych o 1500 osób. W 2021 r. całkowita liczba personelu ma ukształtować się na pułapie 512 100 osób. W liczbie tej ma znaleźć się ok. 6400 osób przydzielonych do sił kosmicznych.

 

W 2021 r. USAF zamierza zakupić 400 pocisków samosterujących AGM-158 JASSM w wersjach dalekiego (B) i bardzo dalekiego (D) zasięgu.

W 2021 r. USAF zamierza zakupić 400 pocisków samosterujących AGM-158 JASSM w wersjach dalekiego (B) i bardzo dalekiego (D) zasięgu.

Zakupy sprzętu i uzbrojenia

W roku budżetowym 2021 r. siły powietrzne chcą kupić następujące samoloty i śmigłowce:

  • 48 myśliwców F-35A Lightning II za kwotę 5,2 mld USD. Jest to mniej o 12 egzemplarzy niż zakupiono w roku fiskalnym 2020;
  • 15 samolotów tankowania powietrznego KC-46A Pegasus za kwotę 2,85 mld USD. Jest to o trzy egzemplarze więcej niż w roku fiskalnym 2020;
  • 12 myśliwców F-15EX za kwotę 1,56 mld USD – o cztery egzemplarze więcej niż w roku fiskalnym 2020;
  • 19 śmigłowców ratownictwa bojowego HH-60W za kwotę 1,2 mld USD;
  • osiem śmigłowców wielozadaniowych MH-139A Grey Wolf za kwotę 212 mln USD;
  • cztery samoloty transportowe specjalnego przeznaczenia MC-130J Hercules za kwotę 402,8 mln USD.

Plan zakupu uzbrojenia „powietrze-powietrze” oraz „powietrze-ziemia” kształtuje się następująco:

  • 1133 bomby szybujące GBU-53/B StormBreaker (SDB II) za kwotę 273,3 mln USD. Departament obrony kupuje również 2462 bomby szybujące GBU-39/B (SDB I) za kwotę 96 mln USD, nie wiadomo jednakże jaka część z tej puli jest przeznaczona dla USAF;
  • 400 pocisków samosterujących „powietrze-powierzchnia” dalekiego zasięgu AGM-158B (JASSM-ER) za kwotę 576, mln USD. W puli tej 60 mln USD przeznaczono na zakup pierwszej małoliczbowej transzy produkcyjnej (LRIP) 40 pocisków w wersji „bardzo dalekiego zasięgu” AGM-158D (JASSM-XR);
  • 331 pocisków „powietrze-powietrze” małego zasięgu AIM-9X Block II za kwotę 164,8 mln USD;
  • 414 pocisków „powietrze-powietrze” średniego-dalekiego zasięgu AIM-120D AMRAAM za kwotę 453,2 mln USD;
  • 5 pocisków przeciwokrętowych dalekiego zasięgu AGM-158C LRASM za kwotę 19,8 mln USD;
  • 16 800 bomb naprowadzanych satelitarnie i/lub laserowo GBU-54/B Laser JDAM (LJDAM) za kwotę 444,7 mln USD;
  • 4517 pocisków kierowanych „powietrze-ziemia” AGM-114R Hellfire II za kwotę 183,5 mln USD;

Programy zbrojeniowe i kosmiczne

Finansowanie poszczególnych programów zbrojeniowych i kosmicznych Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych w roku 2021 wygląda następująco:

  • program budowy nowych bombowców strategicznych B-21A Raider ma otrzymać 2,84 mld USD – jedynie o ok. 100 milionów dolarów mniej niż w roku ubiegłym;
  • na modernizację istniejącej floty bombowców B-52H, B-1B oraz B-2A siły powietrzne chcą wydać w sumie 884 mln USD;
  • program modernizacji oraz modyfikacji na potrzeby dowództwa operacji specjalnych (SOCOM) floty samolotów zdalnie pilotowanych MQ-9 Reaper ma otrzymać 700 mln USD;
  • program budowy nowego samolotu prezydenckiego VC-25B (Boeing 747-8) ma otrzymać 801 mln USD – o 42 miliony dolarów więcej niż w roku 2020;
  • na modernizację floty myśliwców F-22A siły powietrzne chcą wydać 1,05 mld USD – o 225 milionów dolarów więcej niż w roku 2020, natomiast programy modernizacji floty myśliwców F-15C oraz F-15E mają otrzymać razem 850 mln USD;
  • program budowy nowych samolotów szkolnych T-7A Red Hawk ma otrzymać 248,7 mln USD;
  • program budowy nowych strategicznych, międzykontynentalnych pocisków balistycznych uzbrojonych w ładunki jądrowe – GBSD (Ground Based Strategic Deterrent) – otrzymał 1,52 mld USD. Jest to znaczny wzrost w stosunku do roku fiskalnego 2020, gdy na program przeznaczono 557 mln USD;
  • na program modernizacji swobodnie spadających bomb jądrowych B61-12 TKA (Tail Kit Assembly) przeznaczono 45,5 mln USD, czyli o ponad połowę mniej niż w roku 2020. Podobnie ograniczono wydatki na program budowy nowych pocisków samosterujących z ładunkiem jądrowym LRSO (Long Range Stand-Off). Program otrzymał 474 mln USD – o blisko 260 milionów mniej niż w roku 2020;
  • program wyniesień ładunków na orbitę okołoziemską – NSSL (National Security Space Launch) – ma otrzymać w sumie 1,6 mld USD. W kwocie tej zawarto koszt trzech wyniesień na orbitę, które zaplanowano w roku fiskalnym 2021;
  • program budowy i umieszczania na orbicie okołoziemskiej konstelacji 20 najnowszych satelitów nawigacyjnych GPS III otrzymał kwotę 1,8 mld USD. Jest to kwota o ok. 100 milionów dolarów większa niż w roku fiskalnym 2020. Obejmuje ona m.in. zakup dwóch kolejnych satelitów (SV-14 i SV-15) oraz dalsze finansowanie produkcji satelitów od SV-05 do SV-10;
  • na program budowy nowej generacji satelitów wykrywających wystrzelenie pocisków balistycznych w podczerwieni OPIR (Overhead Persistent Infrared) oraz ich naziemnego systemu wsparcia FORGE (Future Operationally Resilient Ground Evolution) przeznaczono kwotę 2,48 mld USD. Jest to znaczny wzrost w stosunku do roku fiskalnego 2020, gdy program otrzymał 1,7 miliarda dolarów;
  • program budowy konstelacji sześciu satelitów komunikacyjnych (SATCOM) działających na falach milimetrowych AEHF (Advanced Extremely High Frequency) ma otrzymać 857 mln USD. Jest to o ponad 200 milionów dolarów mniej niż w roku fiskalnym 2020.

Wycofywanie starszych typów samolotów

W projekcie budżetu na rok fiskalny 2021 siły powietrzne zapowiedziały wycofanie 13 samolotów tankowania powietrznego KC-135 Stratotanker, 16 samolotów tankowania powietrznego KC-10A Extender, 24 samolotów transportowych C-130H Hercules, 17 bombowców B-1B Lancer oraz 24 samolotów zdalnie pilotowanych RQ-4 Global Hawk Block 20/30. Poza tym USAF chcą zrezygnować z wymiany poszycia skrzydeł w 44 samolotach szturmowych A-10C Thunderbolt II. Pomimo, że nie zostało to sformułowane wprost, krok ten oznacza przygotowanie do wycofywania A-10C, które może rozpocząć się już w 2021 r. Dodatkowo USAF proponują ograniczenie liczby patroli powietrznych wykonywanych w różnych częściach świata przez samoloty zdalnie pilotowane MQ-9 Reaper z 70 do 60 dziennie.

Powyższe działania mają w ciągu pięciu lat przynieść oszczędności rzędu 4,1 mld USD. Fundusze te siły powietrzne chcą wykorzystać do opracowywania i wdrażania nowych technologii, takich jak autonomiczne platformy bezzałogowe czy nowe uzbrojenie lotnicze. Nie ma żadnej pewności, czy Kongres zatwierdzi plan wycofywania samolotów, a jeśli tak, to których?
Na obecnym etapie spotkał się on już ze sprzeciwem legislatorów, szczególnie w kwestii wycofywania szturmowców A-10C oraz tankowców KC-10A.

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusertagmagnifiercrossmenulistfunnelsort-amount-asc