Pełna produkcja śmigłowca poprzedzona pracami rozwojowymi, które miałyby zapewnić całkowitą zgodność z potrzebami Sił Zbrojnych RP, jest ogromną szansą z punktu widzenia rozwoju sektora lotniczego i obronnego w Polsce. Wykorzystanie w tym programie istniejących już zasobów PZL-Świdnik, jego zdolności, kompetencji i doświadczenia gwarantuje niezależność polskiemu wojsku; na szali jest niezależna technologia, baza logistyczna i rozwojowa wraz z własnością intelektualną na szczytowym poziomie obecnych możliwości, bez ryzyka, bez kosztów i czasu zwykle potrzebnego na rozwój nowego sprzętu. Nowe Polskie Śmigłowce Wielozadaniowe, oparte na sprawdzonej platformie AW139 mogą wylecieć ze świdnickich zakładów w ciągu dwóch lat od rozpoczęcia programu. Tempo wprowadzania nowych śmigłowców do służby byłoby dostosowane do wymagań i potrzeb wojskowych użytkowników.
Proponowany przez PZL-Świdnik wielozadaniowy śmigłowiec w polskiej wersji AW139W, a więc wariant wojskowy, charakteryzuje się niskimi kosztami operacyjnymi, eksploatacyjnymi i utrzymania, a systemy umożliwiające diagnostykę i przewidywanie obsług dla utrzymania wysokiego stopnia operacyjności floty i bezpieczeństwa gwarantują ponadto wysoką niezawodność. Zastosowane innowacyjne rozwiązania w tym śmigłowcu zapewniają wysokie osiągi, duży zapas mocy i możliwości wykonywania zadań w najbardziej wymagających warunkach, przekraczając typowe zdolności „wielozadaniowców”.
PZL-Świdnik jest jedynym polskim Producentem Oryginalnego Sprzętu (OEM) w zakresie śmigłowców. Wieloletnie doświadczenia, współpraca zagraniczna, inwestycje bezpośrednie pozwalają świdnickim zakładom pozostawać w nielicznej grupie producentów śmigłowców na świecie. Przez 70 lat swojej działalności PZL-Świdnik stał się synonimem śmigłowca. W czasach największego zapotrzebowania zakłady te potrafiły produkować blisko 200 śmigłowców rocznie! Warto przy tym zauważyć, że od lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku wyprodukowano w Świdniku i dostarczono ponad 7400 śmigłowców odbiorcom z ponad 40 krajów.
Dzisiaj świdnickie zakłady są największym dostawcą śmigłowców dla polskiego wojska, a oprócz tego jednym z największych płatników podatku w regionie, dając pracę blisko trzem tysiącom pracowników, a około tysiąc polskich dostawców składających się na łańcuch dostaw tworzy kolejne miejsca pracy. PZL-Świdnik jest jedną z nielicznych firm śmigłowcowych na świecie zdolną do projektowania, rozwoju, kastomizacji, produkcji i serwisowania śmigłowców w całym ich cyklu użytkowania. Dla Polski oznacza to wieloaspektowe korzyści, zwłaszcza że przemysł lotniczy należy do najbardziej innowacyjnych sektorów gospodarki. Warto przy tym zauważyć, że PZL-Świdnik dał początek miastu Świdnik – co jest najprostszym przykładem wpływu przemysłu na rozwój infrastruktury, tworzenie miejsc pracy i dobrobytu lokalnej społeczności.
Projekt związany z Nowym Polskim Śmigłowcem Wielozadaniowym to pierwsza od dłuższego czasu szansa na rozbudowę potencjału produkcyjnego wiropłatów w Polsce. Nowy projekt śmigłowca polskiej produkcji pozwoli Polsce zachować wszystkie kluczowe zdolności wymagane w całym cyklu użytkowania śmigłowców poprzez świdnickie zakłady - będące jednocześnie krajowym partnerem MON oraz polskiego Rządu w zakresie przyszłych transakcji międzyrządowych. Polska wersja śmigłowca oparta o platformę AW139 mogłaby być eksportowana również z pośrednictwem umów międzyrządowych, co umocniłoby pozycję Polski na arenie międzynarodowej.
Już teraz świdnickie zakłady są ważnym partnerem MON, bowiem 80 proc. śmigłowców dostarczonych Siłom Zbrojnym RP to wiropłaty produkcji PZL-Świdnik. W ten sposób więc, przez ostanie dekady, polski resort obrony przyczyniał się do rozwoju jedynego krajowego producenta śmigłowców, jakim jest PZL-Świdnik oraz krajowego łańcucha dostaw, umożliwiał zatrudnienie i rozwój działalności z zakresu badań i rozwoju (R&D) w samym Świdniku, ale również w polskich instytucjach naukowo-badawczych współpracujących z PZL-Świdnik. Czy ten wspólny marsz będzie trwał? Czy Polska pozostanie ważnym graczem na światowej mapie producentów śmigłowców? Wiele wydaje się zależeć od programu Nowego Polskiego Śmigłowca Wielozadaniowego pod kryptonimem „W”, a więc AW139W.
Wybór AW139W PZL-Świdnik przez Ministerstwo Obrony Narodowej na Nowy Polski Śmigłowiec Wielozadaniowy dla Sił Zbrojnych RP, daje możliwość rozwoju zdolności Polski w przemyśle lotniczym i obronnym oraz utrzymanie na dekady tego strategicznego sektora przemysłowego. Obecna realizacja fazy koncepcyjnej projektu AW139W potwierdza, że PZL-Świdnik, a tym samym Polska jest jednym z europejskich liderów w projektowaniu, rozwoju, produkcji i wsparciu eksploatacji śmigłowców.
Jesteśmy zdeterminowani do osiągnięcia celu dzięki solidnym fundamentom w zakresie projektowania i produkcji śmigłowców w PZL-Świdnik, ale także dzięki dużemu potencjałowi rozwojowemu platformy AW139, na której tworzymy polski wariant tego wielozadaniowca. Śmigłowiec, a mówię to także z własnego doświadczenia ze służby w Siłach Zbrojnych RP, posiada wszystkie najlepsze cechy, aby realizować m.in. misje bliskiego wsparcia z powietrza, MEDEVAC, CASEVAC, SAR, SF/CSAR, C2/ISR. Struktura płatowca tego śmigłowca, którą PZL-Świdnik zaprojektował do oryginalnego AW139 umożliwia jego konfigurację do każdego z powyższych zadań – powiedział Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu