Nie była to pierwsza parada polskiego lotnictwa wojskowego w Katowicach. Pierwsza miała miejsce 22 lipca 1953 r. z okazji Narodowego Święta Odrodzenia Polski oraz 10-lecia Sił Zbrojnych PRL. Trasa przelotu wojskowych statków powietrznych przebiegała nad obecną ulicą Warszawską w ścisłym centrum miasta. Główne zgrupowanie samolotów biorących udział w defiladzie miało miejsce na lotnisku w Mierzęcicach w miejscu stacjonowania 39. pułku lotnictwa myśliwskiego (plm). Wtedy było to wyłącznie lotnisko wojskowe (ruch pasażerski zainaugurowano 6 października 1966 r. z portu lotniczego wybudowanego w Pyrzowicach), co znacznie ułatwiało zorganizowanie zgrupowania.
Tego dnia paradę powietrzną otworzył dowódca 35. pułku lotnictwa bombowego (plb) z Bydgoszczy mjr pil. Kazimierz Wierzbicki na bombowcu Tu-2S, który był liderem ugrupowania. Kolejnymi maszynami na śląskim niebie były odrzutowe samoloty bombowe Ił-28 z 7. i 33. plb, dla których była to pierwsza publiczna prezentacja.
W ślad za bombowcami swoją prezentację miały odrzutowe samoloty myśliwskie Jak-23 w kolumnie trójek. Pierwszą prowadził mjr pil. Z. Ulanowski, a kolejne: kpt. pil. B. Kuczyński, kpt. pil. C. Dużyński, por. pil. P. Rojek i por. pil. J. Majorowski. Na śląskim niebie pojawiły się także najnowsze myśliwce ze skrzydłami skośnymi MiG-15, które w pięciu trójkach prowadził dowódca 13. plm z Łęczycy mjr pil. Stanisław Wiącek. Nad Katowicami, które w latach 1953-1956 nosiły nazwę Stalinogród, zademonstrowano także inne wojskowe statki powietrzne, w tym samoloty szturmowe Ił-10 i szkolne Jak-18. Przeloty były wykonywane w przedziale wysokości 300 do 600 m z prędkościami 450 do 700 km/h, robiąc na publiczności duże wrażenie...
Na początku bieżącego roku jeszcze nikt nie mówił, że tegoroczne centralne uroczystości z okazji Święta Wojska Polskiego mogą zostać zorganizowane w stolicy Górnego Śląska. Pierwsza zapowiedź tego wydarzenia przez Mariusza Błaszczaka, ministra Obrony Narodowej, miała miejsce 15 maja 2019 r. w trakcie konferencji prasowej zorganizowanej w Wojewódzkim Sztabie Wojskowym w Katowicach, który stwierdził, że chce w ten sposób uczcić 100. rocznicę wybuchu I Powstania Śląskiego. Dwa miesiące później decyzję tę ogłoszono oficjalnie.
Bezpośrednie przygotowania do defilady „Wierni Polsce” rozpoczęto 6 sierpnia 2019 r. Poszczególne samoloty i śmigłowce biorące udział w przedsięwzięciu zostały przebazowane na kilka lotnisk w centralnej Polsce. I tak samoloty TS-11 z zespołu akrobacyjnego „Biało-Czerwone Iskry” oraz PZL-130 z zespołu „Orlik” zostały przemieszczone do 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego (BLT) na lotnisko w Łasku. W 33. Bazie Lotnictwa Transportowego (BLTr) w Powidzu wylądowały cztery samoloty C-295M oraz cztery M-28PT-II Bryza z 8. BLTr w Krakowie. Kolejny klucz maszyn Bryza, po zabezpieczeniu przebazowania samolotów z 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego (BLSz) w Dęblinie na miejsce zgrupowania zespołów akrobacyjnych w Łasku również dołączył do powidzkiej grupy transportowej. Tam także 8 sierpnia wylądowały cztery samoloty myśliwsko-bombowe Su-22 z 21. BLT w Świdwinie. Ostatnie przemieszczenie statków powietrznych odbyło się z 42. BLSz w Radomiu do 31. BLT w Poznaniu-Krzesinach. Na poznańskie lotnisko piloci przyprowadzili samoloty szkolne M-346 Bielik. Pozostałe statki powietrzne biorące udział w defiladzie operowały z baz macierzystych – Boenig-737 i Gulfstream G550 z . Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie, a towarzysząca im asysta w postaci wielozadaniowych samolotów myśliwskich F-16 Jastrząb z 31. BLT w Poznaniu-Krzesinach. Pozostałe występujące na katowickim niebie F-16 Jastrząb pochodziły z 32. BLT w Łasku.
Biorące udział w defiladzie śmigłowce przygotowania do przelotu rozpoczęły w jednostkach macierzystych. Wyjątkiem były śmigłowce Lotnictwa Marynarki Wojennej (Mi-14PŁ i W-3WARM), które przemieszczono na lotnisko 56. Bazy Lotniczej (BL) w Inowrocławiu (1. Brygada Lotnictwa Wojsk Lądowych). Pozostali piloci operowali z lotnisk Łęczyca oraz Glinik koło Tomaszowa Mazowieckiego – miejsc stałego bazowania dywizjonów lotniczych 25. Brygady Kawalerii Powietrznej.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu