17 września dowództwo US Special Operations Command poinformowało, że rozpoczęło prace analityczne związane z następcą samolotu transportowego pionowego startu i lądowania Bell/Boeing CV-22 Osprey, które znajdują się w zasobach US Air Force.
Według upublicznionych informacji, USAF pozytywnie ocenia dotychczasową eksploatację CV-22 Osprey – obecnie w linii znajduje się około 50 egzemplarzy, które znajdują się na wyposażeniu czterech eskadr lotnictwa specjalnego, a także pojedynczej jednostki doświadczalnej. Część z nich pełni zadania poza granicami kraju, wśród obszarów zaangażowania wymienia się m.in. Bliski Wschód.
Jednym z elementów, który budzi zainteresowanie użytkownika, to poprawa prędkości przelotowej - według upublicznionych wniosków, następca CV-22 Osprey miałby zapewnić możliwość przerzutu operatorów z prędkością maszyny odrzutowej. Nadal wymogiem jest zastosowanie możliwości pionowego startu i lądowania - może to oznaczać potrzebę opracowania nowej konstrukcji.
Konsorcjum Bell i Boeing zaprojektowali i wdrożyli do produkcji samoloty V-22 Osprey, które są obecnie podstawowym środkiem transportu żołnierzy Piechoty Morskiej oraz operatorów sił specjalnych. Dodatkowo rozpoczęły się dostawy V-22 do pierwszego użytkownika eksportowego - Sił Samoobrony Japonii. Poza tym V-22, w wersji CMV-22B, jest wdrażany do eksploatacji w US Navy. Obecnie producenci oraz administracja amerykańska prowadzą działania marketingowe, których celem jest sprzedaż eksportowa kolejnych maszyn - wśród potencjalnych kierunków wymienia się Indonezję, Izrael oraz państwa Bliskiego Wschodu.
(Łukasz Pacholski) | Foto: USAF |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu