Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Amerykanie kontynuują proces deaktywacji krążowników

Załoga po raz ostatni schodzi z pokładu swojego okrętu. Warto zwrócić uwagę na panele wykonane z materiału RAM, którymi pokryta jest część nadbudówki. Fot. US Navy

27 września przy nabrzeżu Mike, w bazie morskiej US Navy w Pearl Harbor-Hickam na Hawajach odbyła się uroczystość opuszczenia bandery na pokładzie kolejnego krążownika typu Ticonderoga. Tym razem ze służby wycofano USS Antietam (CG 54).

Trzy dni później okręt został oficjalnie wykreślony z listy aktywnych jednostek US Navy i przeholowany na jezioro Middle Loch, gdzie dołączył do innych wycofanych z eksploatacji okrętów oczekujących na dalszy los, zarządzanych przez ośrodek Naval Inactive Ship Maintenance Facility w Pearl Harbor. O tym jak konsekwentny jest to proces może świadczyć fakt, że Antietam jest już czwartym krążownikiem na pokładzie którego opuszczono banderę w ostatnich trzech miesiącach, a drugim w przeciągu zaledwie tygodnia. Ten niesławny kwartet zapoczątkował USS Vicksburg (CG 69), który wycofany został ze służby 28 czerwca (https://zbiam.pl/kolejny-krazownik-typu-ticonderoga-wycofany-ze-sluzby). Niemal dokładnie dwa miesiące później (27 sierpnia) opuszczono banderę na USS Cowpens (CG 63) a 20 września ten sam los podzielił USS Leyte Gulf (CG 55, https://zbiam.pl/kolejny-krazownik-typu-ticonderoga-wycofany-ze-sluzby-2). Tym samym w aktywnej służbie pozostało już zaledwie 9 z 27 okrętów tej klasy, jakie wprowadzono do służby w US Navy w latach 1983-1994. Zgodnie z zaprezentowanym w 2022 roku harmonogramem, US Navy oczekuje że w 2027 roku bandera zostanie opuszczono na ostatnim okręcie tej klasy, który zapewne zakończy epopeję krążowników w siłach morskich Stanów Zjednoczonych.

Antietam przesłużył w szeregach US Navy 37 lat 3 miesiące i 21 dni (447 miesięcy), będąc na chwilę obecną najdłużej eksploatowaną jednostką na której opuszczono banderę. Honorowym gościem na uroczystości był kontradmirał w stanie spoczynku Christopher Moe, który nie tylko był w składzie pierwszej załogi Antietam ale i dowodził tym okrętem w latach 1997 – 1999. Poza nim na uroczystości obecni byli także wszyscy pozostali 22 oficerowie, którzy piastowali obowiązki dowódcy krążownika w przeciągu ostatnich 37 lat. Ostatnie 11 lat Antietam bazował w Yokosuce i operował w ramach Task Force 70, 7. Floty US Navy. W trakcie swojej delegacji odbył wiele misji w tym jedną trwającą ponad 260 dni (w 2020 roku).

CG 54 jest ósmym krążownikiem typu Ticonderoga ogólnie i trzecim zbudowanym w ramach znacząco zmodernizowanego projektu, którego najważniejszym elementem było zastąpienie dwóch dwuramiennych wyrzutni Mk 26 dwiema bateriami, każda składająca się dwóch zespołów wyrzutni Mk 158 Mod 0 (z siedmioma modułami ośmiokomorowymi i jednym pięciokomorowym typu Mk 41 Mod 0). Daje to łącznie aż 122 prowadnice (większą liczbę pocisków w US Navy przenoszą jedynie ,zmodernizowane do roli okrętów szturmowych, okręty podwodne typu Ohio - 154). Zamówienie na budowę przyszłego Antietam złożono 20 czerwca 1983 roku. Stępkę krążownika, w stoczni Litton-Ingalls Shipbuilding Corporation (obecnie Ingalls Shipbuilding) w Pascagouli w stanie Missisipi, położono 15 listopada 1984 roku, a wodowanie odbyło się 14 lutego 1986 roku. Banderę na jego pokładzie podniesiono z kolei w Baltimore w stanie Maryland w dniu 6 czerwca 1987 roku. Antietam był jednym z pierwszych amerykańskich okrętów zaangażowanych w operację Pustynna Tarcza, począwszy od sierpnia 1990 roku. W 2005 roku krążownik zrealizował trwający pół roku rejs dookoła świata, w trakcie którego operował na wodach Zatoki Perskiej w ramach II Wojny w Zatoce Perskiej.

Wspominając o krążownikach typu Ticonderoga nie można zapominać że były one pierwszymi nosicielami systemu Aegis oraz nierozerwalnie związanymi z nim, systemu radiolokacyjnego AN/SPY-1 (w odmianach A i B) z czterema charakterystycznymi antenami ścianowymi AS-3159, które na nowo zdefiniowały ówczesne morskie pole walki. Okręty tego typu legitymują się wypornością pełną 9600 ton przy wymiarach 173x16,8x10,2 m. Napęd składa się z czterech turbin gazowych typu General Electric LM-2500, dzięki czemu możliwe jest osiągnięcie przez okręty tego typu prędkości przekraczającej 32 węzły. Zasięg to 6000 Mm przy prędkości ekonomicznej 20 węzłów. Załoga liczy 30 oficerów i 300 podoficerów i marynarzy.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc