1 września w brytyjskiej bazie lotniczej Leeming wylądowały pierwsze dwa odrzutowe samoloty szkolenia zaawansowanego BAE Systems Hawk Mk 167 w barwach Sił Powietrznych Kataru. Tym samym rozpoczęła się faza dostaw maszyn, które będą wykorzystywane przez wspólną, brytyjsko-katarską, jednostkę szkolenia pilotów.
Zgodnie z umową, zawartą pomiędzy koncernem BAE Systems oraz władzami Kataru, emirat zamówił dziewięć samolotów szkolenia zaawansowanego Hawk Mk 167, które będą wykorzystywane do szkolenia pilotów Sił Powietrznych Kataru przeszkalanych na wielozadaniowe samoloty bojowe Eurofighter. Dodatkowo to bliskowschodnie państwo zawarło osobną umowę z rządem brytyjskim w celu utworzenia wspólnej eskadry szkolno-treningowej – jej macierzystą bazą jest właśnie Leeming. Z tego też względu katarskie Hawki noszą brytyjskie rejestracje oraz katarskie oznaczenia przynależności państwowej. Ogółem eskadra ma dysponować dziewięcioma samolotami BAE Systems Hawk Mk 167.
Dla programu Hawk oraz koncernu BAE Systems kontrakt z Katarem to ostatni sukces w długoletniej historii. W ciągu ponad 40 lat produkcji klientom na całym świecie dostarczono ponad 1000 egzemplarzy. Wiele z nich jest eksploatowanych do dnia dzisiejszego.
Katar początkowo, w 2017 roku, zamówił sześć samolotów Hawk Mk 167, które były częścią umowy na zakup 24 wielozadaniowych maszyn bojowych Eurofighter. W styczniu 2018 roku władze emiratu podjęły decyzję o zwiększeniu floty do dziewięciu maszyn. Początkowo Hawki mają służyć do szkolenia przyszłych pilotów maszyn powyższego typu, jednak nie jest wykluczone, że w przyszłości będą wykorzystywane także do przeszkalania załóg innych typów wielozadaniowych samolotów bojowych. W ostatnich latach zamówienia objęły bowiem 24 Eurofightery, a także 36 Dassault Rafale oraz 36 Boeing F-15QA Ababil.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu