25 czerwca na Bałtyku i Morzu Białym pierwsze próby morskie rozpoczęły dwa najnowsze rosyjskie okręty podwodne. Były to Biełgorod - atomowy okręt podwodny specjalnego przeznaczenia proj. 09852 oraz Magadan konwencjonalna jednostka proj. 636.3 przeznaczona dla Floty Oceanu Spokojnego. Szczególne znaczenie ma to w przypadku Biełgoroda, który jest pierwszym nosicielem wielkogabarytowych torped z napędem jądrowym 2M39 Posiejdon.
Pierwszy z tych okrętów powstał na bazie nieukończonej dwunastej jednostki proj. 949A, czyli nosiciela pocisków przeciwokrętowych systemu P-700 Granit. Jego budowę rozpoczęto 24 lipca 1992 r., ale przerwano z powodów finansowych w roku 1997, kiedy poziom zaawansowania budowy wynosił ok. 75%. W 2000 r. po katastrofie bliźniaczego Kurska planowano ponownie ją wznowić według zmodyfikowanego projektu 949AM. Pomysł ten szybko zarzucono ze względu na brak środków finansowych. 26 lipca 2009 r. ówczesny dowódca rosyjskiej marynarki wojennej poinformował o dokończeniu okrętu według zmienionych wymagań, jako jednostka specjalnego przeznaczenia proj. 09852, który to został opracowany przez biuro konstrukcyjne CKB MT Rubin.
Oficjalne rozpoczęcie budowy okrętu z nowym przeznaczeniem nastąpiło 20 grudnia 2012 r. w stoczni Siewmasz w Siewierodwińsku. Tam też 23 kwietnia 2019 r. odbyła się uroczystość chrztu i wodowania, a dokładnie wytoczenia jednostki z hali produkcyjnej na pokład doku pływającego Suchona. Jednostka będzie pierwszym nosicielem wielkogabarytowych torped z napędem jądrowym 2M39 Posiejdon (program Status-6), których będzie mógł przenosić podobno sześć. Torpeda ta jest bronią ofensywną przeznaczoną do niszczenia instalacji brzegowych, ma ona długość 20 m, średnicę 1,8 m, masę ok. 100 ton i zasięg, który ma wynieść 10 000 km. W bieżącym roku pojawiły się informacje, że po zakończeniu prób państwowych ma on rozpocząć służbę we Flocie Oceanu Spokojnego. Taka dyslokacja wydaje się ze wszech miar racjonalna, ponieważ w tej flocie nie ma okrętów podwodnych specjalnego przeznaczenia (służą one we Flocie Północnej), a dzięki dogodnemu położeniu jej baz będzie mógł on realizować swoje zadania w dowolnym zakątku światowego oceanu.
Prowadzone na Bałtyku próby morskie okrętu podwodnego Magadan, są efektem realizacji przez stocznię Admirałtiejskije Wierfi z Sankt Petersburgu kontraktu na budowę sześciu okrętów podwodnych proj. 636.3 dla Floty Oceanu Spokojnego, który został podpisany 7 września 2016 r. w Moskwie podczas forum Armija 2016. Aktualnie w służbie znajdują się dwie pierwsze jednostki tej serii tj. Pietropawłowsk-Kamczatskij, na którym banderę podniesiono 25 listopada 2019 r., oraz Wołchow, który wszedł do służby 24 października 2020 r. Okręty te zasiliły 19. brygadę okrętów podwodnych bazującą w zatoce Małyj Uliss we Władywostoku, która dotychczas eksploatowała starsze konwencjonalne jednostki proj. 877, jednak jak dotąd nie dotarły one do miejsca swojego stałego bazowania i wciąż prowadzą szkolenie na Bałtyku.
Położenie stępki trzeciej jednostki, którą jest właśnie Magadan nastąpiło w Sankt Petersburgu 1 listopada 2019 r., natomiast chrzest i wodowanie tego okrętu odbyło się 26 marca 2021 r. Według aktualnych deklaracji ma zostać przekazana odbiorcy do 25 listopada br. W tym jeszcze roku ma się oficjalnie rozpocząć budowa dwóch ostatnich jednostek serii, które otrzymają nazwy Możajsk i Jakutsk. Położenie stępek tych okrętów nastąpi najprawdopodobniej przy okazji święta WMF (25 lipca).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu