Historia przetargu na nowe samoloty tankowania powietrznego dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (US Air Force, USAF) rozpoczęła się w pierwszej dekadzie XXI wieku. Siły Powietrzne postanowiły wówczas wziąć w leasing od firmy Boeing kilkadziesiąt samolotów tankowania powietrznego oznaczonych jako KC-767A i zbudowanych na bazie komunikacyjnego modelu Boeing 767. Miała to być umowa bezprzetargowa, dzięki której USAF mogłyby relatywnie szybko pozyskać nowe tankowce. Decyzja Sił Powietrznych spotkała się jednak z krytyką ze strony Kongresu, który uważał, że kupno samolotów, a nie leasing, jest bardziej racjonalne z ekonomicznego punktu widzenia. W odpowiedzi USAF ogłosiły, że wyleasingują tylko 20 maszyn, natomiast 80 zakupią. W listopadzie 2003 r. przeciwnicy takiego rozwiązania w Kongresie storpedowali jednak te plany.
Przez kilka kolejnych lat sprawa pozostawała w zawieszeniu. Dopiero w styczniu 2007 r. USAF ogłosiły oficjalny przetarg na zakup 179 nowych samolotów tankownia powietrznego KC-X za cenę około 30 miliardów dolarów. Do przetargu stanęły firmy: Boeing oraz konsorcjum Northrop Grumman-EADS. W lutym 2008 r. Siły Powietrzne wybrały propozycję konsorcjum Northrop Grumman-EADS – samolot KC-45A, zbudowany na bazie komunikacyjnego Airbusa A330. Boeing jednak nie poddał się i w następnym miesiącu oprotestował decyzję komisji przetargowej twierdząc, że USAF obydwie propozycje oceniły niezgodnie z własnymi kryteriami. W czerwcu 2008 r. amerykańska najwyższa izba kontroli (GAO – Government Accountability Office) podtrzymała protest Boeinga, co doprowadziło do anulowania całego przetargu.
We wrześniu 2009 r. przetarg KC-X ruszył po raz trzeci. Ponownie wzięły w nim udział firmy Boeing oraz Northrop Grumman-EADS. 24 lutego 2011 r. Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych ogłosiły, że zwycięzcą w przetargu na nowe samoloty tankowania powietrznego została firma Boeing. Koncernowi przyznano wart 4,9 miliarda dolarów kontrakt na opracowanie, zbudowanie i dostarczenie do 2017 r. czterech egzemplarzy testowych samolotów tankowania powietrznego oznaczonych jako KC-46A. Cała transza 179 samolotów ma zostać dostarczona do 2027 r.
Projekt KC-46A jest oparty na modelu komercyjnym Boeing 767-2C, który wyposażono w zmodernizowany boom z powietrznego tankowca KC-10A Extender oraz pokład i kokpit z modelu Boeing 787-400. 21 czerwca 2013 r. rozpoczęła się budowa skrzydła dla pierwszego prototypu – tzw. prototypu do badań inżynieryjnych i oceny konstrukcji (EMD – Engineering Manufacturing and Design) oznaczonego jako Boeing 767-2C (EMD-1). Dwa miesiące później USAF zakończyły tzw. krytyczną ocenę konstrukcji (CDR – Critical Design Review) – o miesiąc wcześniej niż planowano. Pozytywna ocena CDR oznaczała zielone światło dla rozpoczęcia budowy EMD-1. Ogółem zaplanowano budowę czterech samolotów EMD. Egzemplarze EMD-1 oraz EMD-3 to bazowe modele 767-2C bez systemów przekazywania paliwa – sztywnego boomu, dwóch podskrzydłowych zasobników z giętkimi przewodami do przetaczania paliwa Cobham WARP (Wing Aerial Refueling Pod) oraz wyposażenia docelowego. Służą do naziemnych testów wytrzymałościowych, środowiskowych, pożarowych itp. Z kolei egzemplarze EMD-2 oraz EMD-4 to kompletne egzemplarze testowe, tzw. funkcjonalne tankowce, wyposażone we wszystkie docelowe systemy i zdolne do prowadzenia kompletnych testów w powietrzu.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu