Zaloguj

Śmigłowce wsparcia ogniowego Armée de l’Air

LAI_3_2016_CAS

Wielozadaniowy śmigłowiec lekki Fennec do misji wsparcia ogniowego może być wyposażony w działko kalibru 20 mm GIAT M621, umieszczone w zasobniku przenoszonym na prawym węźle podwieszeń.

Od czerwca 2014 r. dwa śmigłowce wsparcia bojowego SA.330B Puma należące do stacjonującego w Cazaux Escadron d’Hélicoptères (EH) 1/67 „Pyrénées” są rozmieszczone na lotnisku w N’Djamenie w Czadzie, w ramach pierwszego oficjalnego skierowania śmigłowców Sił Powietrznych Francji (Armée de l’Air – Adla) do bezpośredniego wsparcia lotniczego w misjach poza granicami kraju. Samo zadanie nie jest jednak dla załóg śmigłowców SA.330 Puma żadną niespodzianką, Francja była pierwszym krajem eksperymentującym z systemami uzbrojenia strzeleckiego dla tego typu statków powietrznych i od tego czasu zgromadziła na tym polu bardzo duże doświadczenie.

W początkach francuskich operacji wojskowych w Algierii w połowie lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku Francuzi byli pionierami wykorzystania śmigłowców do realizacji zadań taktycznych. Śmigłowce typu Sikorsky H-19 Corsaire transportowały i desantowały m.in. żołnierzy francuskich sił specjalnych, walczących z algierskimi partyzantami. Szybko stało się jasne, że H-19 są wrażliwe na ogień przeciwnika z ziemi, nawet z broni małokalibrowej, dlatego też część doświadczonych pilotów zaproponowała uzbrojenie śmigłowców, aby mogły one samodzielnie oczyścić rejon lądowania oraz zapewnić osłonę w trakcie krytycznych faz desantu lub podejmowania komandosów. Problemem pozostawała postawa Dowództwa Sił Powietrznych, które nie było przekonane co do konieczności doposażenia śmigłowców w uzbrojenie. Do tej pory zadania śmigłowców obejmowały jedynie rozpoznanie, transport i desantowanie ładunków i ludzi oraz ewakuację rannych, zmiana funkcji śmigłowców ze środka pomocniczego na jeden z najważniejszych element operacji taktycznych nie była jeszcze w pełni dostrzegana i rozumiana.
Pułkownik Félix Brunet, jeden z najbardziej doświadczonych pilotów śmigłowcowych, nie czekając na zielone światło ze strony Dowództwa Sił Powietrznych podjął w 1956 r. wraz z grupą kolegów próbę przetestowania różnorodnych rodzajów uzbrojenia na śmigłowcach Sikorsky H-19 (S-55) oraz Sikorsky H-34 (S-58). Załogi na własną rękę sprawdziły użycie różnych rodzajów uzbrojenia, nie występując oficjalnie o zgody na zmianę konfiguracji płatowców i zabudowę broni. Gdy w 1957 r. Brunet ostatecznie przekonał Dowództwo Sił Powietrznych o konieczności uzbrojenia śmigłowców, prototypowy H-34 nazwany „Mamut” otrzymał działko MG151 kalibru 20 mm zamontowane w otwartych drzwiach kabiny ładunkowej oraz dwa wielkokalibrowe karabiny maszynowe kal. 12,7 mm w tylnych oknach. Kryptonim „Mamut” został zmieniony w 1960 r. na „Pirat” (Pirate), i jest używany do dziś. Po kilkunastu latach służby H-34 zostały w latach siedemdziesiątych zastąpione przez nową generację „Piratów” AdlA w postaci SA.330B Puma. W ciągu dziesięcioleci eksploatacji uzbrojone śmigłowce Puma wykonały liczne zadania bojowe. Jednym z najnowszych przykładów jest ich udział w Operacji „Epervier” w Czadzie.
Współczesne użycie śmigłowców do bezpośredniego wsparcia lotniczego z powietrza wciąż przypomina pierwsze misje w Algierii, mimo zmian typów uzbrojenia, innych przeciwników oraz znacznie większej roli rozpoznania i przewagi informacyjnej nad przeciwnikiem. Zwykle uzbrojone śmigłowce przylatują na miejsce desantu przed maszynami transportowymi, zabezpieczając strefę lądowania, aby żołnierze mogli bezpiecznie opuścić pokłady śmigłowców.
Główną różnicą w realizacji wsparcia ogniowego między samolotami odrzutowymi a śmigłowcami jest kontakt z przeciwnikiem. Pilot odrzutowego samolotu bojowego ma możliwość zrzutu bomby naprowadzanej laserowo z dużej odległości, nawet nie mając bezpośredniego kontaktu wzrokowego z celem; piloci śmigłowców zaś zawsze znajdują się w pobliżu celu. Z wyjątkiem planowanych do wprowadzenia do uzbrojenia śmigłowców szturmowych Tigre HAD kierowanych pocisków rakietowych „powietrze-ziemia” Hellfire o zasięgu 8 km, wszystkie inne systemy uzbrojenia używane dotychczas przez śmigłowce francuskiego lotnictwa wojskowego wymagały od załogi widoczności celu.

reklam Lockheed Martin

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusertagcrosslistfunnelsort-amount-asc