20 marca Ministerstwo Obrony Republiki Serbskiej podpisało umowę z państwowym przedsiębiorstwem Jugoimport-SDPR na dostawę kołowych transporterów opancerzonych Lazar 3 do Wojsk Lądowych Sił Zbrojnych Republiki Serbskiej. Umowa ma wartość 3,7 mld RSD (37,17 mln USD), co oznacza, że skala zamówienia jest niewielka.
Ze strony resortu obrony umowę podpisał wicepremier i minister obrony Nebojša Stefanović, zaś Jugoimport-SDPR reprezentował dyrektor Aleksandar Lijaković. Do podpisania umowy doszło w zakładach w Velikiej Planie, gdzie produkowane są kołowe transportery opancerzone rodziny Lazar, armatohaubice samobieżne na podwoziu kołowym Nora czy wielozadaniowe pojazdy opancerzone 4×4 Miloš. Minister Stefanović podkreślił, że zakup Lazarów umożliwi znaczącą poprawę jakości wyposażenia serbskich wojsk lądowych. Co ciekawe, wspomniał o tym w kontekście jednostek rozpoznawczych, co może sugerować, że to właśnie one otrzymają Lazary 3. Przy okazji minister zapowiedział również, że Siły Zbrojne Republiki Serbskiej odbiorą kolejne Miloše w ciągu najbliższych dwóch tygodni. Podkreślił też znaczenie eksportu uzbrojenia ‒ zaznaczył, że serbski przemysł, jako jeden z nielicznych oferentów, otrzymał zaproszenie od Stanów Zjednoczonych do przeprowadzenia testów systemu Nora pod kątem ewentualnego zakupu dla US Army ‒ poza Serbami w testach wezmą udział m.in. Francuzi i Szwedzi. Warto dodać, że również Lazar jest eksportowany ‒ w ostatnich tygodniach podpisano kolejną umowę na sprzedaż wozów z tej rodziny za granicę.
Lazar 3 to kołowy transporter opancerzony w układzie 8×8, cechujący się typowym układem dla tej klasy pojazdów. Układ napędowy tworzy silnik wysokoprężny Cummins ISM500 o mocy 373 kW/500 KM, współpracujący z automatyczną skrzynią biegów i skrzynią rozdzielczą. Znajduje się on w przedniej części pojazdu, za nim zaś przedziały: bojowy i użytkowy (np. desantowy, transportowy itd., zależnie od konfiguracji). Pojazd wyróżnia się zastosowaniem drzwi bocznych dla kierowcy i dowódcy oraz bardzo dużych okien dla żołnierzy desantu. Wóz ma 792 cm długości, 295 cm szerokości i 232 cm wysokości (podwozie). Masa bojowa, w zależności od konfiguracji, wynosi 24÷26 ton, maksymalna ‒ 28 ton. Pojazd może rozpędzić się do 110 km/h na utwardzonej drodze. Może pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 60% i trawersować zbocza o nachyleniu do 30%. Pojazd opancerzony jest zgodnie z normami zachodnimi ‒ wg STANAG 4569A ochrona balistyczna odpowiada bazowo poziomowi 3+ od przodu i 3 z boków i z tyłu (z opancerzeniem dodatkowym można uzyskać odpowiednio poziomy 5 i poziom 4), zaś odporność przeciwminowa odpowiada poziomom 3a i 3b wg STANAG 4569B. Pojazd może być uzbrojony w zdalnie sterowane stanowisko wkm lub wieżę bezzałogową. Maksymalnie mieści 12 osób, wliczając załogę (np. w wariancie kołowego bojowego wozu piechoty z wieżą bezzałogową w układzie bezkoszowym jest to trzech żołnierzy załogi i dziewięciu żołnierzy desantu).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Moim faworytem w przetargu dla US Army jest ATMOS.