22 marca Ministerstwo Obrony Republiki Indii podpisało umowę z Mahindra Defence Systems Ltd. na dostawę 1300 wozów ALSV (Armoured Light Specialist Vehicle, pol. opancerzony lekki pojazd specjalistyczny). Umowa ma wartość 10,560 mld INR (ok. 146 mln USD), a dostawy mają się zakończyć za cztery lata.
ALSV ma być używany w wielu odmianach, różniących się wyposażeniem. Pojazdy mają być uzbrojone w karabiny maszynowe kal. 7,62 mm lub 12,7 mm, 40 mm granatniki automatyczne, przeciwpancerne pociski kierowane itd. Dzięki temu będą mogły zapewnić nie tylko mobilność, lecz także wsparcie ogniowe niewielkim, samodzielnym pododdziałom piechoty. Według producenta pojazd został zaprojektowany w rekordowo krótkim czasie ‒ zaledwie 24 miesiące. Mimo tego przeszedł wszechstronne testy w różnych warunkach terenowych i klimatycznych ‒ od pustyni Thar (45°C) po Himalaje (-15°C).
ALSV to lekki pojazd opancerzony o konstrukcji modułowej. Opancerzenie pojazdu odpowiada poziomowi 1 wg STANAG 4569A, ale można je rozbudować do poziomu 2. Odporność przeciwminowa odpowiada poziomowi 1 wg STANAG 4569B. Napęd pojazdu zapewnia silnik wysokoprężny Steyr Motors M16 UI o mocy 158 kW/215 KM, współpracujący z automatyczną skrzynią biegów GM i skrzynią redukcyjną, przekazującą napęd na wszystkie koła. Prędkość dochodzi do 120 km/h na utwardzonej drodze, zaś zasięg 400 km. Zależnie od nadwozia, pojazd może pomieścić od czterech do ośmiu osób. Ładowność sięga 1000÷1400 kg, zależnie od konfiguracji i poziomu opancerzenia. Standardowe wyposażenie można rozbudować o: elektryczną wyciągarkę, system nawigacji satelitarnej, dodatkowe stelaże do montażu wyposażenia, systemy łączności itd.
Wydaje się, że dla MDSL jest to dopiero początek zamówień. Całkowite zapotrzebowanie indyjskiego wojska i innych służb mundurowych na pojazdy tej klasy szacowane jest nawet na 6000 pojazdów, w tym 1500 lekkich transporterów opancerzonych i 4500 pojazdów z wyposażeniem specjalistycznym.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Nasz Pegaz wydaje się że już na finiszu jest, ale jakoś cicho o nim, może to cisza przed finałem przetargu?