27 stycznia na wodach Zatoki Gdańskiej i Puckiej odbyły się pierwsze próby morskie holownika H-3 Leszko, piątej jednostki typu B860 przeznaczonej dla Marynarki Wojennej RP, a zbudowanej przez stocznię Remontowa Shipbuilding S.A. z Gdańska.
Podczas dziesięciogodzinnego rejsu przeprowadzone zostały testy układu napędowego oraz zdolności manewrowych holownika. Według danych zaczerpniętych z systemu automatycznej identyfikacji (AIS) maksymalna prędkość osiągnięta przez tą jednostkę wyniosła 13,50 w. Rejs ten przerywany był dwukrotnym postojem na redzie Helu.
Budowa sześciu holowników typu B860 realizowana jest na podstawie kontraktu o wartości 283,5 mln PLN, jaki został podpisany 19 czerwca 2017 r. między Inspektoratem Uzbrojenia a stocznią Remontowa Shipbuilding S.A. Projekt techniczny jednostek został wykonany przez biuro projektowe NED-Project Sp. z o.o. z Gdańska, natomiast dokumentację roboczą opracowało biuro Remontowa Marine Design & Consulting Sp. z o.o. z Gdańska.
Budowę Leszka rozpoczęto 8 marca 2019 r., a jego stępkę położono 17 maja tego samego roku. Uroczystość chrztu okrętu odbyła się 2 czerwca 2020 r., zaś wodowanie za pomocą dźwigu pływającego Conrad Consul ze względu na silny wiatr nastąpiło dzień później. Holownik ten podobnie jak znajdujące się w służbie bliźniacze jednostki H-1 Gniewko i H-2 Mieszko wejdzie w skład Dywizjon Okrętów Wsparcia 3. Flotylli Okrętów w Gdyni. Docelowo zastąpią one eksploatowane obecnie tam holowniki H-5 i H-7 typu H-900/II i H-8 typu H-960. Pozytywne zakończenie prób stoczniowych i zdawczo-odbiorczych przedostatniej jednostki typu B860 pozwoli na wejście jej do służby, co nastąpi najprawdopodobniej wiosną bieżącego roku.
Obecnie w gdańskiej stoczni prowadzone są prace wyposażeniowe na ostatniej jednostce serii przyszłym H-13 Przemko. Holownik ten został zwodowany 17 grudnia 2020 r., stąd należy się spodziewać, że wejdzie on do służby jesienią. Przy nabrzeżu stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. cumuje również prototypowy H-11 Bolko ze składu 12. Wolińskiego Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, na którym prowadzone są naprawy gwarancyjne. Wiązało się to z koniecznością przejścia tej jednostki w dniach 18-19 stycznia br. ze Świnoujścia do Gdańska.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Holowniki dobry program, czas na kolejne ambitniejsze.
Od lat 70 pływają okręty ratownicze, szkolne,rozpoznawcze, hydrograficzne, ale najważniejsze są te bojowe oczywiście.
Panie Ślązak- w pełni podzielam te zdania. Najwyższy czas aby wreszcie zadbać o siły morskie a rodzimy przemysł stoczniowy mógłby wreszcie stanąć na nogi bo jednostek na liście do wymiany i budowy jest naprawdę wiele.