19 listopada ministrowie obrony Francji, Republiki Federalnej Niemiec, Grecji, Włoch oraz Wielkiej Brytanii ogłosili uruchomienie projektu związanego z rozwojem możliwości operacyjnych. Celem jest opracowanie nowego, wielozadaniowego, śmigłowca transportowego, który ma pojawić się w strukturach sił zbrojnych w kolejnym dziesięcioleciu bieżącego wieku.
Projekt modernizacji floty wiropłatów transportowych jest jednym z kluczowych programów rozwoju sprzętowego państw NATO. Zgodnie z informacjami, większość z obecnie eksploatowanych wiropłatów tej klasy w armiach sojuszu wyczerpie swój resurs techniczny i potencjał modernizacyjny w latach 2035-40 i będzie potrzebować następcy. Inicjatywa pięciu wymienionych państw, ma stanowić fundament do realizacji projektu Next Generation Rotorcraft - najbliższe lata mają zostać spożytkowane na opracowanie wymagań taktyczno-technicznych oraz projektu kooperacji międzynarodowej. 19 listopada podpisano list intencyjny w tej sprawie.
Co ważne wymienione państwa realizują obecnie różne programy modernizacji parku sprzętowego floty śmigłowców. Francja, Republika Federalna Niemiec, Włochy oraz Grecja wdrażają do służby wielozadaniowe NHIndustries NH90. Z kolei władze Wielkiej Brytanii pracują obecnie nad następcą dla Westland Puma HC.2 - wśród rozważanych opcji wymienia się m.in. udział w amerykańskim programie FLRAA.
Z całą pewnością europejska inicjatywa powinna być poddana analizie także w Polsce, gdzie w ciągu najbliższych lat pojawi się konieczność wymiany sporej części floty śmigłowców wielozadaniowych. Mowa zarówno o PZL Świdnik W-3 Sokół, a także Mil Mi-8/17.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
FLRAA to bedzie maszyna bardzo nowatorska czy Airbus da radę jej dorównać jestem ciekaw
Czyżby NH90 spisali na straty? W mojej opinii NH90 jest świetnym helikopterem, tylko te koszty godziny lotu mnie przerażają. Ile w tym prawdy nie wiem, ale jeśli faktycznie państwa skandynawskie mają racje i godzina lotu kosztuje ich 20k $ to faktycznie coś jest nie tak.
Daniel J. to rzeczywiście podejrzene NH-90 to stosunkowo młoda konstrukcja a już budują następcę, w Australii miały kłopoty kiedyś jak pamiętam.
Za oceanem raczkują dwa programy śmigłowcowe które diametralnie zmienią obraz śmigłowca na polu walki jeżeli nie zostaną skasowane ze względu na koszty i moim zdanien to jest główna przyczyna dlaczego startuje ta inicjatywa