12 listopada w stoczni Mazagon Dock Limited w Mumbaju odbyła się uroczystość wodowania konwencjonalnego okrętu podwodnego Vagir - piątej jednostki typu Kalvari budowanej na zamówienie Marynarki Wojennej Indii.
Typ Kalvari jest licencyjną wersją projektu Scorpène, oferowanego na rynkach światowych przez francuski koncern stoczniowy Naval Group. W ramach umowy o wartości 3 mld dolarów, która została zawarta w 2005 r. pomiędzy Ministerstwem Obrony Indii a DCN (obecnie Naval Group), doszło do pełnego transferu technologii, co umożliwiło realizację budowy sześciu jednostek w stoczni Mazagon Dock Limited. Obecnie w służbie znajdują się już dwie pierwsze (Kalvari S 21, od 14 grudnia 2017 oraz Khanderi S 22, od 28 września 2019 r.). W grudniu bieżącego roku zaplanowano wcielenie do służby trzeciej jednostki serii – Karani (S 23).
Okręty typu Kalvari w położeniu podwodnym wypierają 1775 ton przy wymiarach 67,5x6,2x5,8 m. Obecnie nie są wyposażone system napędowy niezależny od powietrza atmosferycznego AIP, ma on zostać zamontowany w czasie prac modernizacyjnych, które są przewidziane w połowie lat 20. Jednostki mogą wystrzeliwać ciężkie torpedy Atlas Elektronik SUT i kierowane pociski przeciwokrętowe MBDA SM39 Exocet Block 2. W dziobowej części kadłuba zainstalowano sześć wyrzutni kalibru 533 mm.
Obecnie w ramach programu budowy kolejnej serii konwencjonalnych okrętów podwodnych, znanym jako Projekt 75I, władze Indii rozważają zamówienie kolejnych sześciu Scorpène.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Ten program pokazuje jak trudno jest budować okręty podwodne tam gdzie wcześniej tego nie robiono, Orka to będzie trudny program i potencjalna katastrofa jak zajmie się tym niekompetentny polityk(Gawron deja vu)