4 listopada Inspektorat Uzbrojenia, w odpowiedzi na pytania zadane przez redakcję Zespołu Badań i Analiz Militarnych, poinformował, że dostawa dwóch kolejnych odrzutowych samolotów szkolenia zaawansowanego Leonardo M-346 Bielik jest opóźniona w stosunku do harmonogramu kontraktowego.
W odpowiedzi na pytanie redakcji, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON poinformował, że: samoloty szkolenia zaawansowanego M-346 o numerach bocznych 7711 i 7712 zostaną przebazowane kolejno z Venegono do 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie w najbliższym czasie.
Zgodnie z informacjami upublicznionymi w momencie podpisania kontraktu 27 marca 2018 roku, samoloty miały zostać dostarczone do końca października 2020 roku. Do zakończenia terminu przebazowano do 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie dwa egzemplarze – 7709 (5 października) oraz 7710 (20 października) - o czym poinformował minister Mariusz Błaszczak 20 października. Pozostałe dwa są przygotowane do wykonania lotu dostawczego na włoskim lotnisku Venegono, jednak (nieoficjalnie) na przeszkodzie stoją obecne procedury związane z próbą ograniczenia rozprzestrzeniania się covid-19.
W ramach umowy zawartej pomiędzy koncernem Leonardo oraz Inspektoratem Uzbrojenia w marcu 2018 roku Polska zamówiła cztery samoloty wraz z pakietem wsparcia logistycznego. Dodatkowo obejmowała opcję rozszerzającą umowę o cztery kolejne (zapis wykorzystano w grudniu 2018 roku) - łącznie wartość zamówień z 2018 roku ma wartość 1 mld złotych netto. Dostawy kolejnej czwórki (które otrzymają numery 7713-16) zaplanowano do końca października 2022 roku. Maszyny dołączą do ośmiu sztuk, które pełnią już zadania szkolno-treningowe na rzecz sił zbrojnych – poza szkoleniem pilotów uczestniczą w innych zadaniach symulując m.in. maszyny wsparcia pola walki.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu