W dniach 12-13 października w Białowieży odbyła się zorganizowana przez Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej konferencja „EKSPLOBALIS 2020. Rozwój, eksploatacja i modernizacja sprzętu wojskowego – problemy i rozwiązania”. Przedstawione referaty dotyczyły wielu zagadnień dotyczących m.in. systemu eksploatacji sprzętu wojskowego, a także nowych rozwiązań technicznych. Podczas wystawy sprzętu wojskowego szczególną uwagę zwrócił samochód ciężarowy Jelcz 442.32 z zamontowaną automatyczną skrzynią biegów, który został zaprezentowany przez WITPIS i firmę Technika Zastosowań Napędowych „TEZANA” Sp. z o.o.
Była to już dziewiąta konferencja z cyklu EKSPLOBALIS zorganizowana przez WITPIS. W tym roku miała ona jednak szczególny wymiar, ponieważ przed wojskowym instytutem z Sulejówka stanęło trudne zadanie organizacji tego spotkania w warunkach rozpędzającej się w Polsce pandemii COVID-19. WITPIS dołożył jednak wszelkich starań, aby uczestnikom konferencji zapewnić bezpieczeństwo. W tym celu szczególny nacisk położono na zachowanie wymogów sanitarnych takich jak noszenie maseczek ochronnych czy dezynfekcja dłoni.
Zasadniczym celem konferencji była prezentacja możliwości podniesienia efektywności wykorzystywania obecnego systemu eksploatacji sprzętu wojskowego w obszarze techniki pancernej i samochodowej. EKSPLOBALIS 2020 była także okazją do propagowania nowych rozwiązań technicznych w tej dziedzinie.
W konferencji w Białowieży udział wzięli m.in. pracownicy naukowi z uczelni wyższych, pracownicy instytutów wojskowych odpowiedzialnych za badanie sprzętu, a także przedstawiciele strony przemysłowej, czyli dostawców nowych rozwiązań zwiększających efektywność sprzętu eksploatowanego przez Siły Zbrojne RP.
Szczególną uwagę uczestników konferencji zwróciło kilka wystąpień. Pełnomocnik Ministra Obrony Narodowej ds. systemu Wisła płk dr inż. Michał Marciniak omówił zagadnienie podwozi specjalnych w programie systemy obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej średniego zasięgu.
Dr inż. Mirosław Surowaniec, dyrektor rozwoju w Hucie Stalowa Wola S.A., wystąpił z referatem nt. „Nowatorskie technologie z dziedziny wojsk pancernych i zmechanizowanych w aspekcie produktów firmy HSW S.A.”.
Wśród referatów zasługujących na wyróżnienie należy wymienić także prezentację ppłka dra inż. Macieja Dorczuka z Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej nt. „System wieżowy polskiego czołgu podstawowego, tendencje wyposażenia współczesnych wież czołgowych”.
Prezes Wojskowego Centralnego Biura Konstrykcyjno-Technologicznego S.A. (WCBKT było jednym z partnerów konferencji) Piotr Kisiel omówił propozycje nowych rozwiązań spółki w zakresie ochrony załóg i czołgów. Szef WCBKT w swoim wystąpieniu przedstawił oferowany przez spółkę System Przeciwpożarowy i Tłumienia Wybuchu „STOPFIRE”.
Zdecydowanie najgorętszą dyskusję wywołała jednak prezentacja dra inż. Jarosława Kończaka, reprezentującego WITPIS. Dotyczyła ona modyfikacji układu napędowego w samochodzie Jelcz 442.32 – automatyzacji zmiany przełożeń w skrzyni biegów. W Białowieży został zaprezentowany samochód Jelcz 442.32 z zamontowaną automatyczną skrzynią biegów firmy Allison Transmission (skrzynia Allison 3000 SP). Z danych przedstawionych w prezentacji wynika, że pojazd Jelcz 442.32 z automatyczną skrzynią biegów charakteryzuje się lepszymi parametrami taktyczno-technicznymi od samochodu ze skrzynią manualną. Dotyczy to przyśpieszenia, zasięgu oraz zużycia paliwa (w jeździe po szosie).
Podczas konferencji ofertę produktów dla Sił Zbrojnych RP zaprezentowało także kilka innych przedsiębiorstw, m.in. Drabpol, EenerSys, EWT Automotive Polska, Podkarpackie Zakłady Mechaniczne, CFT Precyzja, ARPOL.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu