21 października w Murmańsku odbyło się przekazanie przez stocznię i podniesienie bandery na nowym rosyjskim lodołamaczu o napędzie jądrowym Arktika – prototypowej jednostki proj. 22220 (ŁK-60Ja).
O tym jak wielkie znaczenie dla rosyjskiej ekspansji w Arktyce mają nowe lodołamacze atomowe świadczy fakt, że w tych wydarzeniach wzięli udział bardzo wysocy przedstawiciele rosyjskiego rządu i przemysłu stoczniowego.
Podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego obserwowali między innymi wicepremier Jurij Borisow, dyrektorzy Państwowej Korporacji Atomowej Rosatom Aleksiej Lichaczew i Zjednoczonej Korporacji Okrętowej (OSK) Aleksiej Rachmanow. Natomiast podpisy na tym dokumencie złożyli dyrektor Stoczni Bałtyckiej Aleksiej Kadiłow oraz dyrektor przedsiębiorstwa FSUE Atomflot odpowiedzialnego za eksploatację cywilnych jednostek z napędem atomowym Mustafa Kaszka. Natomiast w uroczystości podniesienia bandery uczestniczył osobiście premier Federacji Rosyjskiej Michaił Miszustin.
Budowę liniowego lodołamacza jądrowego Arktika na mocy kontraktu z państwową korporacją Rosatom o wartości 36,959 mld rubli z dnia 20 sierpnia 2012 r. zrealizowała Stocznia Bałtycka z Sankt Petersburga. W umowie tej, jako datę dostawy tego lodołamacza wskazano 30 grudnia 2017 r. Stępkę pod budowę tego lodołamacza pod numer stoczniowym 05706 położono 5 listopada 2013 r., zwodowano go 16 czerwca 2016 r., zaś w pierwsze próby morskie wyszedł on 12 grudnia 2019 r.
4 lutego 2020 r. podczas prób cumowniczych w wyniku wypadku uszkodzeniu uległ elektryczny silnik napędu głównego znajdujący się na prawym wale śrubowym. Po serii badań i ekspertyz zdecydowano, że lodołamacz wznowi testy i zostanie przekazany wraz z awaryjnym silnikiem elektrycznym o ograniczonej mocy. Wymiana awaryjnego silnika elektrycznego na docelowy ma zostać przeprowadzona podczas dokowania w Kronsztadzie, które planowane jest na sierpień 2021 r. Projektant jednostki biuro konstrukcyjne Iceberg stwierdził, że nie wpłynie to znacznie na charakterystyki eksploatacyjne lodołamacza. Dzięki temu mógł on wznowić 23 czerwca 2020 r. próby morskie na Bałtyku, które zakończyły się 17 września.
22 września br. lodołamacz Arktika opuścił stocznię i wyruszyła do miejsca bazowania w Murmańsku. W czasie tego rejsu 3 października, podczas sprawdzania systemów i sprzętu w warunkach lodowych, dotarł on do bieguna północnego. 12 października po pokonaniu 4 800 Mm lodołamacz przybył do macierzystego portu.
Lodołamacze typu Arktika mają 33 540 t wyporności i wymiary 173,3x33x10,5 m. Dwa reaktory jądrowe typu RITM 200 o mocy 81 000 KM pozwalają na rozwijanie prędkości maksymalnej wynoszącej 22 w. Zapas paliwa jądrowego pozwala na eksploatację przez okres 7 lat, zaś załoga liczy 74 ludzi.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu