25 września Ministerstwo Sił Zbrojnych Francji zapowiedziało, że do 2025 r. ma powstać demonstrator technologii kołowego opancerzonego pojazdu wielozadaniowego VBMR Griffon 6×6 z napędem hybrydowym.
Wóz doświadczalny ma być gotowy w 2022 r., a wyniki jego badań posłużą do opracowania docelowego projektu napędu hybrydowego dla Griffona (ale też kołowego bojowego wozu piechoty VBCI), który ma zostać zademonstrowany w 2025 r. Rozwiązanie planowane jest jako skalowalne, a jego rozwój ma znaleźć zastosowanie w następnych latach w ramach programu „czołgu europejskiego” MGCS czy VBAE (następca pojazdów patrolowych VBL).
Za opracowaniem napędu hybrydowego przemawiać ma przede wszystkim ekonomia. Według ujawnionych przez paryski resort obrony wyliczeń, w 2019 r. Siły Zbrojne Republiki Francuskiej zużyły 835 000 m3 produktów ropopochodnych (z czego 7% stanowił olej napędowy dla pojazdów Wojsk Lądowych) o całkowitym koszcie 667 mln EUR. Tymczasem pojawienie się nowych systemów uzbrojenia mogłoby spowodować wzrost zapotrzebowania na paliwa o 30%. Rozwój napędów alternatywnych w stosunku do tradycyjnych silników cieplnych ma skutkować oszczędnościami, choć prace badawczo-rozwojowe również mają swoją cenę. Ministerstwo Sił Zbrojnych planuje przeznaczyć do 2025 r. 60 mln EUR na rozwój innowacyjnych projektów przyczyniających się do redukcji lub przynajmniej do utrzymania zużycia paliwa w ramach obecnie używanej i przyszłej generacji sprzętu wojskowego. Ponadto napędy hybrydowe mają być częścią odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie wetroniki na energię elektryczną. O ile VBCI wystarczył alternator o natężeniu 300 amperów, to Griffon dysponuje już urządzeniem 600-amperowym. Jest to związane z rozwojem systemów łączności, optoelektronicznych układów obserwacyjnych, zdalnie sterowanych stanowisk uzbrojenia, systemów samoobrony pojazdów itd.
(Bartłomiej Kucharski) | Foto: Arquus |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu