Tegoroczny Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach był miejscem prezentacji wielozadaniowego śmigłowca Bell 505 – konstrukcji, która zdaniem przedstawicieli producenta ma być odpowiedzią na rosnące potrzeby szkoleniowe lotnictwa w Polsce.
Seryjny śmigłowiec, prezentowany w Kielcach, został wyprodukowany na zamówienie klienta z Republiki Czeskiej. Obok rynku cywilnego Bell promuje konstrukcję w segmencie służb porządku publicznego (dotychczas Model 505 trafił do Straży Wybrzeża Japonii oraz niektórych jednostek policji w Stanach Zjednoczonych), a także sił zbrojnych (dwa egzemplarze zakupiła Czarnogóra). W przypadku Polski przedstawiciele producenta wskazują na możliwość zastosowania jako maszyny szkolenia pilotów - zarówno siły zbrojne jak i inne instytucje prowadzą programy modernizacji parku sprzętowego, które wymuszają bądź wymuszą inwestycje w nowy sprzęt (w ostatnich czasach do szkolenia pilotów zakupiono pojedyncze Robinsony R44).
Wśród potencjalnych kierunków zainteresowania jest m.in. Wojsko Polskie. Obecnie podstawowym śmigłowcem szkolno-treningowym jest PZL Świdnik SW-4 Puszczyk, które w liczbie 24 sztuk dostarczono w latach 2006-2010. Zdaniem firmy Bell, bazując na przekazach prasowych, wiropłaty powoli nie spełniają wymagań potrzeb dydaktycznych – w Wojsku Polskim wdrażane są bowiem maszyny produkcji zachodniej wyposażone w koncepcję “szklany kokpit”. Poza dysponowaniem nowoczesną awioniką, atutem konstrukcji Bella jest także niska cena, wysoka niezawodność.
(Łukasz Pacholski) | Foto: Łukasz Pacholski |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu