25 czerwca Inspektorat Uzbrojenia opublikował zaproszenie do udziału w postępowaniu przetargowym dotyczącym zakupu dla Wojska Polskiego Wozów Zabezpieczenia Technicznego Kajman.
W ramach powyższej procedury zamawiający chce zakupić 29 WZT Kajman, które mają być przeznaczone do prowadzenia rozpoznania i ewakuacji technicznej ciężkich pojazdów gąsienicowych o masie nie mniejszej niż 63 ton, udzielania pomocy technicznej i wykonywania napraw uszkodzonych pojazdów wojskowych. Dodatkowo zamawiający planuje zastosować opcję kontraktową, która może rozszerzyć zamówienie o kolejnych 37 egzemplarzy.
Kajman ma być opancerzonym pojazdem gąsienicowym wyposażonym m.in. w obrotowe urządzenie dźwigowe, lemiesz, dwie wyciągarki, zdalnie sterowany moduł uzbrojenia, przyrządy obserwacyjno-celownicze, system obrony przed działaniem broni masowego rażenia, układ klimatyzacji i ogrzewania, agregat APU, system ewakuacji bojowej oraz rozbudowany system łączności.
Podmioty zainteresowane udziałem w postępowaniu, o charakterze negocjacyjnym, mają czas na składanie ofert do 31 sierpnia bieżącego roku. Inspektorat Uzbrojenia przewiduje udział pięciu wykonawców. Obok ceny (90% punktów) drugim kryterium będzie okres udzielonej gwarancji (10%). Nowy WZT Kajman ma współpracować zarówno z czołgami oraz innymi pojazdami gąsienicowymi, m.in. armatohaubicami Krab. Obecnie jednostki Wojska Polskiego dysponują WZT-2, WZT-3 oraz Bergepanzer 2.
W 2017 roku Inspektorat Uzbrojenia przeprowadził analizę rynku w powyższym zakresie. Wówczas zgłosiło się pięciu zainteresowanych oferentów - Rheinmetall Defence Polska Sp. z o.o. wraz z Rheinmetall Landsysteme GmbH, Zakłady Mechaniczne “Bumar-Łabędy” S.A., WZM S.A. Poznań wraz z FGG Flensburger Fachrzeugbau Gesselschaft mbH, OBRUM Sp. z o.o., BAE Systems Land Armaments.
Nie jest to jedyny projekt modernizacji floty wozów zabezpieczenia technicznego realizowany na rzecz Wojska Polskiego. Inspektorat Uzbrojenia prowadzi negocjacje z konsorcjum polskich firm – PGZ S.A., WZM S.A. oraz Zakłady Mechaniczne “Bumar-Łabędy” S.A. w sprawie umowy na modernizację eksploatowanych w Polsce wzt Bergepanzer 2.
(Łukasz Pacholski) | Foto: Łukasz Pacholski |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Nowe WZT powinny być zamawiane razem z nowym czołgiem podstawowym i oparte na tym samym podwoziu dla ujednolicenia pojazdów, uproszczenia logistyki i mniejszych kosztów eksploatacji. Należy ograniczać różnorodnosć pojazdów w armii a nie mnożyć kolejne.