Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kajman na start

25 czerwca Inspektorat Uzbrojenia opublikował zaproszenie do udziału w postępowaniu przetargowym dotyczącym zakupu dla Wojska Polskiego Wozów Zabezpieczenia Technicznego Kajman. 

W ramach powyższej procedury zamawiający chce zakupić 29 WZT Kajman, które mają być przeznaczone do prowadzenia rozpoznania i ewakuacji technicznej ciężkich pojazdów gąsienicowych o masie nie mniejszej niż 63 ton, udzielania pomocy technicznej i wykonywania napraw uszkodzonych pojazdów wojskowych. Dodatkowo zamawiający planuje zastosować opcję kontraktową, która może rozszerzyć zamówienie o kolejnych 37 egzemplarzy. 

Kajman ma być opancerzonym pojazdem gąsienicowym wyposażonym m.in. w obrotowe urządzenie dźwigowe, lemiesz, dwie wyciągarki, zdalnie sterowany moduł uzbrojenia, przyrządy obserwacyjno-celownicze, system obrony przed działaniem broni masowego rażenia, układ klimatyzacji i ogrzewania, agregat APU, system ewakuacji bojowej oraz rozbudowany system łączności.  

Podmioty zainteresowane udziałem w postępowaniu, o charakterze negocjacyjnym, mają czas na składanie ofert do 31 sierpnia bieżącego roku. Inspektorat Uzbrojenia przewiduje udział pięciu wykonawców. Obok ceny (90% punktów) drugim kryterium będzie okres udzielonej gwarancji (10%). Nowy WZT Kajman ma współpracować zarówno z czołgami oraz innymi pojazdami gąsienicowymi, m.in. armatohaubicami Krab. Obecnie jednostki Wojska Polskiego dysponują WZT-2, WZT-3 oraz Bergepanzer 2. 

W 2017 roku Inspektorat Uzbrojenia przeprowadził analizę rynku w powyższym zakresie. Wówczas zgłosiło się pięciu zainteresowanych oferentów - Rheinmetall Defence Polska Sp. z o.o. wraz z Rheinmetall Landsysteme GmbH, Zakłady Mechaniczne “Bumar-Łabędy” S.A., WZM S.A. Poznań wraz z FGG Flensburger Fachrzeugbau Gesselschaft mbH, OBRUM Sp. z o.o., BAE Systems Land Armaments.  

Nie jest to jedyny projekt modernizacji floty wozów zabezpieczenia technicznego realizowany na rzecz Wojska Polskiego. Inspektorat Uzbrojenia prowadzi negocjacje z konsorcjum polskich firm – PGZ S.A., WZM S.A. oraz Zakłady Mechaniczne “Bumar-Łabędy” S.A. w sprawie umowy na modernizację eksploatowanych w Polsce wzt Bergepanzer 2. 

(Łukasz Pacholski) Foto: Łukasz Pacholski
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Kajman na start”

  1. Nowe WZT powinny być zamawiane razem z nowym czołgiem podstawowym i oparte na tym samym podwoziu dla ujednolicenia pojazdów, uproszczenia logistyki i mniejszych kosztów eksploatacji. Należy ograniczać różnorodnosć pojazdów w armii a nie mnożyć kolejne.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc