8 kwietnia TOTE Services, spółka zajmująca się zarządzeniem statkami, ich serwisem i operacjami morskimi, zawarła umowę ze stocznią Philly Shipyard, Inc. z Filadelfii na budowę pięciu statków, określanych szumnie jako National Security Multi-Mission Vessels, czyli wielozadaniowe jednostki bezpieczeństwa narodowego.
Amerykańska Administracja Morska (MARAD – Maritime Administration) wybrała TOTE Services na podmiot zarządzający budową serii NSMMV w maju ubiegłego roku. Obecna umowa dotyczy budowy pierwszej pary i zawiera opcję kontraktowa na pozostałą trójkę. Do tej pory Kongres zatwierdził finansowanie trzech statków, zaś na wniosek budżetowy prezydenta USA ma rozpatrzyć możliwość zakupu czwartego. Wartość całego programu jest szacowana na 1,5 mld USD. Właścicielem i operatorem NSMMV będzie MARAD.
Zadaniem tych jednostek będzie szkolenie nowych cywilnych kadr morskich Stanów Zjednoczonych, ale znajdą też zastosowanie w akcjach niesienia pomocy humanitarnej i usuwania skutków klęsk żywiołowych. Prototyp ma być dostarczony w 2023 r., druga jednostka rok później, a pozostałe w latach 2025-2026. Statki trafią do placówek wyższego szkolnictwa morskiego w następującej kolejności: State University of New York – Maritime, Massachusetts Maritime Academy, Maine Maritime Academy, Texas A&M Galveston i California Maritime Academy.
Do szkolenia kadetów NSMMV zostaną wyposażone w: zdublowane centrale sterowania siłownią, dostosowane mostki nawigacyjne, audytorium, szereg pomieszczeń szkoleniowych, laboratoriów i osiem sal wykładowych. Każdy zabierze do 600 uczniów. Ponadto jednostki będą miały zaplecze szpitalne i lądowisko śmigłowca średniego, a w razie potrzeby można je będzie przystosować do przyjęcia do 1000 ewakuowanych osób w trakcie misji humanitarnych. W części rufowej, pod lądowiskiem śmigłowca, zostanie zainstalowana rampa załadowcza, umożliwiająca wjazd trailerów z kontenerami ze sprzętem do usuwania skutków klęsk żywiołowych, medykamentami lub innymi ładunkami priorytetowymi dla danego przedsięwzięcia.
Wielkość NSMMV dostosowano do istniejącej infrastruktury we wspomnianych uczelniach, zwracając uwagę na: długość pirsów, ograniczenia zanurzenia czy cumowania. Będą miały długość 159,85 m, szerokość 27,0 m, zanurzenie 7,5 m, tonaż pojemnościowy brutto 8487, prędkość 18 węzłów i 700 miejsc w kabinach.
(TG) | Foto: MARAD |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu